Diplom-Is sin bursdagsgratulasjon til Hennig-Olsen, fikk Paal Hennig-Olsen til å personlig ta opp telefonen til deres konkurrent.

Gratulerte konkurrenten med dagen: Fikk uventet invitasjon

Henning- eller Hennig-Olsen? – Uansett hva man kaller oss, så har vi god is, svarer 100-årsjubilanten. 

Publisert

I en sjelden gest av velvilje i en ellers konkurransedrevet bransje, markerte Diplom-Is nylig Hennig-Olsen Is' 100-årsjubileum med en Facebook-gratulasjon i en humoristisk tone.

Anne-Lene Molland, Kommunikasjons­ansvarlig hos Diplom-Is, sier:

Anne-Lene Molland, kommunikasjonsansvarlig hos Diplom-Is.

– Vi har lenge vært klar over dette jubileet, så vi tenkte at her må vi gjøre noe hyggelig. Selv om Hennig-Olsen er vår konkurrent, er vi alle en del av den samme bransjen, og vi ser på dem som gode venner i sør.

I tillegg til gratulasjonen, benyttet Diplom-Is også anledningen til å korrigere den vanlige misforståelsen om uttalen av Hennig-Olsen-navnet. 

– Vi har merket oss at navnet Hennig-Olsen ikke alltid blir uttalt riktig. Derfor ønsket vi å ta en for laget og påpeke den korrekte uttalen, forklarer Molland.

Jubilanten, Hennig-Olsen Is, svarte med en video der administrerende direktør, Paal Hennig-Olsen, personlig ringte Diplom-Is for å takke dem for gratulasjonen og samtidig invitere dem til å delta på bursdagsfeiringen på Sørlandet.

– Dere trenger ikke å ta med is, for det har vi, sier han spøkefullt og humrer. 

Selv om Diplom-Is satte pris på invitasjonen til Hennig-Olsens bursdagsfeiring, tok de ikke turen til Kristiansand.

– Vi skulle gjerne ha vært der og gratulert dem personlig, men dessverre fikk vi ikke tatt turen. Med høysesongen og 17. mai like rundt hjørnet, var tiden knapp for oss til å sette av tid. Det er full fart her hos Diplom-Is om dagen, sier Molland.

Marianne Høy Erikstad, markedsdirektør for Hennig-Olsen.

Marianne Høy Erikstad, markedsdirektør hos Hennig-Olsen, uttrykker likevel takknemlighet for Diplom-Is sin gest og understreker betydningen av positiv kommunikasjon mellom konkurrenter.

– Slik kommunikasjon har vi sansen for. Vi har stor respekt for Diplom-Is som vår konkurrent, og når de sender en så hyggelig bursdagshilsen, er det bare å raskt gi dem et hyggelig svar, sier Erikstad og legger til:

– Vi inviterte dem til festen og synes denne sporty kommunikasjonen er gøy. Selv om vi er konkurrenter, er det hyggelig å kunne ønske hverandre velkommen. Det viser at selv i vår konkurransedrevne bransje kan vi dyrke gode relasjoner og spre glede gjennom kommunikasjon.

– Dere tar humoren på at selv etter hundre år tror mange at dere heter Henning-Olsen?

– Det går helt fint. Uansett hva man kaller oss, så har vi god is, avslutter Erikstad.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS