Fagskolen Innlandet med sine 2000 elever trenger å bli mer kjent. Det skal de nå få hjelp av et byrå til.
Fagskolen Innlandet med sine 2000 elever trenger å bli mer kjent. Det skal de nå få hjelp av et byrå til.

Avviser ekskluderende krav: – Vi kan ikke bruke ett år på å lære opp et byrå

Stiller store krav til lokal kjennskap i pitch verdt 16 millioner kroner.

Publisert

– Vi kan ikke bruke ett år på å lære opp et byrå. Det må være noen som forstår hva en fagskole er.

Det sier rektor ved Fagskolen på Innlandet, Gard Tekrø Rolid, til KOM24.

Fagskolen Innlandet har nå ute et anbud hvor de ser etter noen som kan hjelpe dem å bli mer synlige.

Vil ha valuta for pengene

Avtalen, som har en lengde på to år, med to opsjoner på ett år hver, har en samlet potensiell verdi på 16 millioner kroner. 

Men skolen har stilt svært spesifikke krav for de byråene som har lyst til å være med på konkurransen.

De krever blant annet at byråene må ha kjennskap til aktørene rundt «Campus Gjøvik» som NTNU, HØFY, Sit, herunder miljøet rundt CCIS og Norwegian Cybersecurity Cluster, samt miljøene innenfor helseteknologi, og innlandet for øvrig.

De krever og at byråene må ha relevant kunnskap om lokalt næringsliv, spesielt fokus mot Raufoss Industripark, IT, helse og annen industri.

I tillegg vil de ha en full caseoppgave fra alle byråene som er med på konkurransen.

– Det handler om å finne den partnere som forstår oss og som vi veit vi kan få valuta for pengene våre. Vi må ha noen som forstår fagskole og de utfordringen vi har, sier Rolid. 

Han sier at dette er noe de må vite før de knytter til seg byrået. 

– Det er nesten som et jobbintervju. Den vi tar inn må vise at den forstår og veit hva vi driver med, sier han.

Byrået som vinner pitchen må og ha egne folk til stede på Gjøvik to til tre dager i uken.

Tidligere har skolen brukt byrå til mer reklametjenester, men nå trenger de byråtjenester for å få hjelp til strategisk kommunikasjon, for å få fram tilbudene sine. 

KOM24 vet om flere byrå som har valgt å ikke være med på konkurransen, nettopp på grunn av de svært spesifikke kravene. 

Rolid avviser at det er ekskluderende krav de har stilt eller at de har spesifikke byrå de ønske å samarbeide med.

– Mulig å skaffe seg kompetansen

– Men det er klart at det sikkert er noen som har bedre forutsetninger for å levere på dette enn andre. Men det er mulig å skaffe seg denne kompetansen, sier han.

Rolid sier at interessen har vært stor og at det er minst ti byrå som har vist interesse for å være med i konkurransen.

I vinter ble Kreativt Forum og ANFO enige om ett sett pitcheregler, der man blant annet skal ha prekvalifisering og det skal ikke leveres kreative konsepter, løsninger, kampanjer og/eller designskisser til uttak i flere kanaler.

I denne konkurransen krever Fagskolen Innlandet blant annet at man skal lage kommunikasjonsstrategi som inkluderer uttak i ulike kanaler, som sosiale medier, e-postkampanjer, nyhetsbrev samt foreslå en løsning for hvordan de kan utvikle interaktive og visuelle verktøy som klart viser hvordan ulike moduler kan kombineres for å danne forskjellige fagskolegrader.

Fulgte rådene de fikk

Markeds- og utviklingsleder på Fagskolen Innlandet, Frank-Jørgen Vangen sier at de var i kontakt med innkjøperne i Innlandet fylkeskommune på forhånd. 

Der fikk de råd om å sende ut en markedsspørring på forhånd, for å sjekke om det kom innspill til anbudet før det gikk ut.

Da hadde byråene en måned på seg til å komme med innspill.

– Men det kom ingen innspill. Det var mange som hadde sett på det, men det kom ingen klager, sier han. 

KOM24 har vært i kontakt med Innlandet fylkeskommune. De sier de ikke vil kommentere saken da de er nå midt i en anbudsrunde, og svarer kun på spørsmål fra tilbyderne via Mercell på spørsmål som vedrører anbudskonkurransen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS