Atle Lessum vurderte flere jobber. Valget falt på Sannum & Bergestuen
Lessum er trygg på sin avgjørelse, og tror han kan lære mye av å jobbe i et byrå.
Onsdag kom nyheten om at Atle Lessum blir ny senior kommunikasjonsrådgiver i Sannum & Bergestuen.
Lessum kommer fra mediekonsernet Schibsted, der han jobbet som kommunikasjonsdirektør fram til april i år.
Han har også hatt ansvar for kommunikasjon i flere områder av Telenor-konsernet.
– Hvis man ser på de som jobber i Sannum & Bergestuen fra før, kommer jeg inn med en ganske tung konsernprofil. Jeg har gjennom 20 år hatt lederansvar i store børsnoterte selskaper, og tror jeg kan bidra med mye erfaring fra det, sier Lessum til KOM24.
«Stjernesignering»
Svein Tore Bergestuen omtalte ansettelsen av Lessum som en stjernesignering. Hovedpersonen selv er komfortabel med den beskrivelsen.
– De legger litt press på meg, jeg skal innrømme det. Jeg er jo fotballinteressert, så sånne ord er stas. Det er vel basert på at jeg er blitt ganske erfaren etter mange år i bransjen. Samtidig er jeg uerfaren som konsulent, så jeg tar jobben med ydmykhet, sier han.
Sannum & Bergestuen ble etablert i 2021. Det å jobbe på byråsiden blir nytt for Lessum.
– Jeg har ikke vært i byrå før. Jeg er på mange måter en konsernslugger. Dette blir en ny tilværelse, der jeg får jobbe med mange forskjellige kunder på kort tid. Det er en annen bransje, og jeg går inn med en slags skrekkblandet fryd.
Hadde flere muligheter
Da han sluttet i Schibsted, tok Lessum seg god til til å tenke. Flere aktører meldte sin interesse.
– Jeg skal innrømme at jeg snakket med ganske mange. Og det er mange flinke og smarte mennesker i ulike byråer der ute. Men jeg kjenner både Eva Sannum og Svein Tore Bergestuen fra før, i tillegg til at jeg jobbet med Kristine Meek, som er rådgiver og partner, i Telenor.
Størrelsen på byrået var også noe som veide inn. Han er forsikret om at de har ambisjoner om å vokse.
– Jeg liker at de ikke er så store. Og selv om de er litt mindre opplever jeg Sannum & Bergestuen som et veldig anerkjent byrå med en klar vekststrategi. Jeg gikk rett og slett etter magefølelsen, og den har stemt veldig bra før.
Bidrar med nettverk
Lessum tror han kan bidra med flere nye kunder fra sin bakgrunn. Han tar med seg et omfattende nettverk, og vet mye om hvordan store aktører tenker i møter med byråer.
– Etter å ha samarbeidet med flere ulike byråer, vet jeg hvor viktig det er å skape en langsiktig og god relasjon til kunder. Kommunikasjonsbyrået skal ikke bare være noe man henter inn i kriser.
– Forholdet må bygges opp over tid. Det gjør jobben mye enklere for begge parter, og det var nok ikke alltid vi var like gode på det der jeg har jobbet tidligere, sier Lessum.