Meta har begynt å ta betalt for å bruke Facebook og Instagram – Datatilsynet er bekymret
Meta på sin side avviser bekymringene.
– Vi er veldig bekymret, sier Tobias Judin, seksjonssjef, internasjonal seksjon i Datatilsynet, til KOM24.
Denne uken har mange norske forbrukere fått opp et varsel når de har logget inn på Facebook eller Instagram om at man må samtykke slik at de kan fortsette med atferdsbasert markedsføring.
Alternativet er at man må betale 149 kroner i måneden.
I Datatilsynet er man svært bekymret over dette samtykket.
– Blitt avhengig av Facebook og Instagram
– Grunnen til det er at det valget brukeren nå får opp, om man vil se annonser eller ikke, det vil Meta bruke som et samtykke etter GDPR, personopplysningsloven, sier han.
Han peker på at norske forbrukere er storforbrukere av Metas tjenester.
Tall fra IPSOS viser at det er 3,7 millioner norske Facebook-profiler. Det er også 3,28 millioner Messenger-profiler og 2,9 millioner Instagram-profiler i Norge.
Se Metas tilsvar lenger nede i saken
– Det er mye informasjon man får gjennom Facebook og Messenger som man ikke får andre steder, så man er avhengig av å være på disse plattformene om man vil vite alt fra når det er dugnad i borettslaget til barnas fritidsaktiviteter. I en krisesituasjon, hvor er det man går da? Jo, til Facebook. Man er blitt avhengig av disse plattformene, så plutselig sier de at enten må du betale oss eller gi fra deg personvernet, sier han.
Bakgrunnen for varselet er at Meta har fått beskjed om at de må slutte med atferdsbasert markedsføring.
Oslo tingrett har avgjort at Datatilsynet har rett til å komme med et slikt krav og Det europeiske personvernrådet (EDPB) har nå bestemt at det norske forbudet mot atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram skal bli permanent og utvides til å gjelde hele EU/EØS.
– Det de nå prøver er å bruke dette til at om du godtar å bruke reklame, samtykker til behandling av personopplysninger. Vi synse det er en stor forskjell mellom spørsmålene du får opp om se annonse eller ikke og det å samtykke til å bruke dine data i markedsføring, sier han.
– Må være frivillig
Han sier at det kommer ned til om det er et spesifikt samtykke, om det er utvetydig og informert samtykke.
– Et samtykke må være frivillig. Markedet for sosiale medier er ganske begrenset. Det er få aktører og folk flokker til de samme tjenestene, man vil være der alle andre er, sier han.
–Men det er jo ingen menneskerett å være på Facebook? Så Meta kan vel gjøre som de vil?
– Ja og nei, sier Judin.
Han sier at Meta kan velge om vil ta betalt for brukere som ikke vil se annonser.
– Om det er forretningsmodellen, kjør på. Men personvern er lovregulert, så da må samtykket være gyldig. Meta kan ikke omgå loven og om de ikke spør på en lovlig måte, får de ikke behandle personvernopplysninger, sier han.
Judin sier at det nå er en pågående prosess på europeisk nivå, der man diskuterer om dette er et GDPR-samtykke eller ikke.
Datatilsynet bidrar aktivt inn i debatten og har flagget sine bekymringer for Meta. Han sier dette er noe man jobber med fortløpende, men det er usikkert når man lander en konklusjon.
Får mange bekymrede meldinger
I mellomtiden har Datatilsynet de siste dagene har fått en rekke henvendelser fra bekymrede norske forbrukere.
Judin mener det er urettferdig å lempe ansvaret over på norske forbrukere, så de er forsiktige med å si hva man skal gjøre.
– Fra vårt ståsted er det Meta som må gjøre endringer, sier han.
Meta vil ikke svare
KOM24 har vært i kontakt med Meta, som ikke vil svare på spørsmål, men en talsperson ber oss sitere et blogginnlegg de har publisert der hovedpoenget deres er at i juli uttalte Den europeiske unionens domstol (CJEU) at sosiale medieselskaper som Meta kunne anse en abonnementsmodell som en gyldig form for samtykke.
I blogginnlegget skriver de også at de tror på et annonsestøttet internett, som gir folk tilgang til personlige produkter og tjenester uavhengig av økonomisk status. Videre skriver de at de respekterer ånden og formålet med disse stadig utviklende europeiske reguleringene og forplikter oss til å overholde dem.
Meta skriver også at «Enten folk velger å bruke produktene våre gratis med annonser eller abonnere for å unngå annonser, forplikter vi oss til å holde informasjonen til folk privat og sikker, i samsvar med våre egne retningslinjer og EU's personvernforordning (GDPR).»