
Har flyttet til sentrum og nå vil de bruke de neste årene på å vokse
– Vi skal ikke ta valg for å vokse, vi skal vokse som en konsekvens av de valgene vi tar.
(Lille Grensen): – Første fredagen vi var her og da vi kom ut døra så hadde jeg bare en sånn følelse; «Herregud så deilig!» Jeg kjente enn enorm glede over å bare tenke: Hva skal vi gjøre nå da? Skal vi gå og ta en øl et sted? Eller er det være noen som må handle noe?
Det sier en glad Per Kristian Voss Halvorsen i Ring 2.
Som KOM24 skrev om tidligere i vinter har Ring 2 flyttet ned til sentrum etter flere år på Ila. Flyttingen fikk stor oppmerksomhet da byrået lagde en reklamekampanje der de på ti boards langs nettopp Ring 2 meldte, at «Nå flytter Ring 2», i tillegg hang de opp noen nabovarsler på dører i nærheten.
Flytter inn til PR-byrå

Flyttingen ble dekket i både riks- og fagpressen og nå har de flyttet inn hos PR-operatørene. Men de var egentlig bare minutter unna å flytte inn i andre lokaler, men så bestemte de seg for å reise og se på disse lokalene i Lille Grensen.
– Jeg tror vi tok avgjørelsen der og da, sier han.
For de så rask mulighetene til å få seg noe eget om de bare satte opp noen vegger, samtidig som de får et miljø som er større enn sitt eget.
– Det tror jeg kan være sunt, at man spiser lunsj med andre og får litt impulser og snakker om faget på en annen måte, sier han.
Men det at de flytter inn til PR-operatørene betyr ikke at de flytter sammen med dem.
– Vi kommer til å ha våre egne kundeforhold på vær vår kant. Om vi ender opp med å gjøre ting sammen, så er det som en konsekvens av at vi er her. Men det er ikke derfor vi er her, sier Halvorsen.
Derfor sitter byråene hver for seg med en vegg og en stengt dør mellom.
– Men det er jo klart at om vi har behov for deres spisskompetanse så er det jo nærliggende å åpne døra, sier han.
Ring 2 har akkurat fylt tre år som byrå og flyttingen er en del av det som blir beskrevet som starten på fase to i prosjektet Ring 2.
Noe av det første som skjedde i fase to var ansettelsen av Tina Pittermann som ny prosjektleder. Hun hentet de fra Kitchen, hvor hun jobbet som ressursansvarlig for designavdelingen.
– Nyfrelst
– Jeg føler meg helt nyfrelst. Men det er jo også en kjempeforandring å få fra 200 som vi ble i Publicis til 5 er kjempedeilig. Alt blir så transparent og man er med på alle prosesser. Og så håper jeg at ved å bytte jobb så skal jeg finne tilbake til gleden i faget, sier hun.
– Du var gått litt lei?
– Ja og jeg følte liksom at hele bransjen hadde blitt så kynisk og man får bare ting tredd nedover hodet, sier hun, sier hun og understreker at dette ikke er ment som kritikk mot Kitchen, hvor hun har mange gode kollegaer.

I den nye fasen byrået er i er målet å kjempe om jobber med de større og etablerte byråene.
– Ambisjonen er å ta med oss det vi har lært til nå, som handler om å fortsette å ha det gøy og lage spennende kommunikasjon. Men også ha humøret på plass, men gjøre det enda litt større og litt mer, forteller han.
De skal og vokse i tiden framover. Men da trenger de flere og større kunder.
Vil ha storkunde
– Vi skal ikke legge skjul på at vi kommer til å intensivere jobbingen med å prøve å lande noen som har en ganske jevn tilstedsværelse. En matvarekjede eller en større retailer tror jeg hadde vært veldig bra for oss, sier han og forteller at det gir mye større trygghet for et byrå å ha en kunde av en viss størrelse, da man trenger å komme opp på en viss omsetning. Men de er opptatt av å ha litt bredde og.
– Vi vil gjerne unngå å sitte sånn med at en kunde står for 70–80 prosent av omsetningen i år, men det er ikke noe i veien for at vi har en kunde som i hvert fall tar 30–40 prosent av omsetningen vår, sier han.
Halvorsen forteller at det er mange som har tatt kontakt med dem etter nyttår, rekorden er tre kalde henvendelser på en dag.
Han sier at det tar i snitt ett år fra man oppretter kontakt med en potensiell kunde til man er i mål. Så hvor lang tid det tar før byrået er der de vil være våger de ikke å spå, men håpet deres er at til neste sommer har de fått på plass flere nye kunder, der en av dem skal være en større fisk.
Det mener de begge er realistisk og peker på at bransjen er i forandring og at kunder flytter på seg.
– Det har de alltid gjort, det kommer de alltid til å gjøre. Og jeg tror vi er ganske godt posisjonert nå med den riggen vi har, sier han.
Halvorsen mener potensielle kunder har fått øynene opp for at det er muligå lage spennende kommunikasjon ut fra den posisjonen byrået har nå.
– Det er det folk vil ha, spennende kommunikasjon og jeg mener vi lager det, sier han.
En annen grunn til at han tror de vil klare å få flere kunder er at han tror trenden med inhousing er i ferd med å avta, selv om han innser at noe er det lønnsomt for annonsørene å ha internt.
I briefene er det ofte en diskusjon med kunden om hva de skal gjøre og det byrået skal gjøre og det de får høre er at de ofte trenger hjelp til å finne det store spennende konseptet.
– Det er lettere å produsere ting inhouse enn det var. Men det er fortsatt en stor forskjell på kreativiteten. Altså på den kreativiteten som virkelig forandrer noe, den er det vanskelig å få til internt, mener han og sier at han da mener de har en fordel ved å ha et blikk utenfra og ved å jobbe med kreativitet hele tiden.
– Fordi det er en muskel og vi øver på det hver eneste dag. Og det er det veldig sjelden man gjør når man sitter på noen annonsørsiden, sier han.
Vil ikke bråvokse
Nå mener han det handler om å skjønne hvor annonsørene har høyre kompetanse enn dem og hvor de har høyere kompetanse enn kundene sine og så finne kombinasjonen hvor det fungerer best for begge.
2024 endte med en liten vekst i byråinntekten så den bikket seks millioner kroner og endte på rundt 6,2 millioner kroner. De fikk og mer enn en dobling i driftsresultatet, som da endte på rundt 444 000 kroner for gjengen i Ring 2. Men de er langt fra fornøyde.
– Nei, det er klart at vi skal opp på minst 10 prosent (driftsresultat journ.mrk) og vi skal egentlig kanskje mot 15 prosent. For vi skal vokse og da trenger vi god likviditet, sier han.
Han sier de har brukt tre år på å finne seg selv og nå skal de bruke de tre neste årene til å vokse ut fra den posisjonen til dit de vil være.
– Men vi vil ikke bråvokse til ti mennesker og så sakte, men sikkert så bygger vi opp mot å være 10–12 personer de neste årene, sier han.
Men først og fremst handler det altså om å få seg én større kunde og vokse med de kundene de allerede har. Og som en konsekvens av det skal de ansette det de trenger for å løse de oppdragene.
– Men vi skal ikke ta valg for å vokse, vi skal vokse som en konsekvens av de valgene vi tar, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no