Aleksander Elvik og Benedicte Wilson har flyttet inn sammen med influenserbyrået Mothership stories.

Slår til med storsatsing fra Bergen: – Skal bli et kraftsenter

– Vi mener alvor og har en ambisjon om å bygge et av Norges beste fagmiljøer innen B2B-salg og markedsføring.

Publisert Sist oppdatert

– Vi synes potensialet som ligger der, det å lage B2B-merkevarer som skiller seg ut, det er jævlig sexy.

Det sier Aleksander Elvik i Surfs til KOM24.

Sammen med Benedicte Wilson har han sagt opp en trygg jobb i Carat for å følge drømmen sin om å hjelpe B2B-bedrifter i Bergen og på Vestlandet med å vokse. De mener potensialet er skyhøyt.

Lyst til å gjenskape suksess

De mener at sammenlignet med utlandet, er det som skjer i Norge på B2B-markedsføring som natt og dag. 

– I utlandet jobber man i større grad etter en beste practice, også innenfor B2B. Det finnes langt flere selskaper utenfor Norge som er utrolig framoverlent og lykkes med å bygge sterke B2B-merkevarer, som setter standarden for hva som er mulig å få til – også innen B2B-segmentet. Men i Norge bærer B2B-markedsføring i stor grad preg av at man jobber etter en mer tradisjonell tilnærming, uten å utforske de spennende mulighetene som ligger i å ta i bruk moderne virkemidler og kunnskap. Man ligner på konkurrentene og det er få som stikker seg godt ut og jobber best practice med dette, sier Wilson.

De to ble kjent med hverandre da de jobbet i Adams matkasse for nærmere ti år siden. De hadde sentrale roller da selskapet vokste fra noen millioner i omsetning til å nærme seg en halv milliard.

– Det ga oss en selvtillit og lyst til å gjenskape det. Og den lysten har fulgt oss i jobbene vi har hatt etter det, sier Elvik.

De siste årene har de ledet mediebyrået Carats avdeling i Bergen. Fagområdene merkevare og markedsføring er noe som ligger tett til hjertet deres, men de opplevde at markedsføringsbidraget ikke alltid var tilstrekkelig for å bidra til at kundene fikk løst komplekse problemstillinger knyttet til sine forretningsmål. 

– Løsningene som markedsføring og merkevareverktøy gir er ikke nødvendigvis knyttet opp til vekstpotensialet til kunden. Vi ser vi har bygget opp en verktøykasse kompetansemessig kanskje er litt annerledes og den ønsker vi å utforske i vårt eget selskap, sier Elvik.

– Her viser vi muskler

Målgruppen deres er B2B-bedrifter som har en salgsavdeling, men som gjerne ikke har sterk kompetanse på markedsføring internt. 

– Det vi har opplevd i dialog med B2B-bedrifter er at de er klar for den kompetansen som er i mediebyråverden, men de trenger tilpasninger i langt større grad enn noe vi har kunnet leverer. Man må angripe problemene til B2B-bedrifter på en annen måte enn B2C, peker Wilson på.

Det var Elvik som startet i jobben først. Han begynte i sin nye jobb rett etter nyttår og har brukt tiden på å være ute hos kunder og jaktet problemstillinger. I forrige uke fikk han selskap av Wilson på kontoret. Men de ligger ikke på latsiden og har allerede to nye ansatte på vei inn dørene. 

For det har vært mye å gjøre på og de forteller at det helt fra starten av har vært kunder som har banket på døren og flere vil inn. Det skal være både mindre bedrifter og det de beskriver som store og veletablerte merkevarer på kundelisten.

– Her viser vi muskler, men vi må ha folk for å klare å dekke dette. Skal vi bli flinke må vi jobbe med bedriftene, men skal vi klare det må vi og selge, sier han.

Og ambisjonene deres er store.

– Vi mener alvor og har en ambisjon om å bygge et av Norges beste fagmiljøer innen B2B-salg og markedsføring, sier Wilson.

De sier selv de skal skape et kraftsenter av kompetanse innen merkevare, markedsføring og salg. 

Bergen blir ofte kritisert for å være en konservativ og lukket by, men det har ikke Elvik eller Wilson kjent noe på. 

Nasjonale ambisjoner

Elvik sier han opplever det som en styrke og at folk er oppriktig interessert når de snakker om ambisjoner på vegner av landsdelen.

Wilson sier på og at har valgt å delta i flere forretningsnettverk og hevder de har fått servert mange skrekkhistorier fra flere selskaper. 

– Det er skammelig at Bergen ikke har et godt nok tilbud som rendyrker fag og kompetanse utelukkende for B2B-segmentet og som leverer profesjonelt inn mot denne kundegruppen, mener hun.

Nå vil de først lykkes i Bergen og på Vestlandet, men ambisjonene deres strekker seg langt utenfor det, og de vil bli en nasjonal aktør etter hvert. 

– Men om det blir Oslo først eller andre byer vet vi ikke. Det viktigste er at vi lyktes i Bergen og på Vestlandet først. 

– Men om fem år, hvor er dere da?

– Da har vi lyktes med det vi forteller til deg. Vi har blitt et kraftsenter og bevist at forretningsmodellen vår fungerer og vi har vært med på skaleringsreiser nasjonalt og internasjonalt. 

Med Wilson og Elvik ute fra Carat Vest er det bare en person igjen i Bergen. Men det blir det jobbet med. 

– Vårt kontor i Bergen består, og vi holder i disse dager på med planer for videre utvikling og mer vekst på Vestlandet. Alle kunder er informert og blir ivaretatt videre på en god måte, som før, bekrefter Carat-sjef Stian Jansen til KOM24.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS