Peder Tellefsdal mener Den norske kirke har fokus på feil sted i sin kommunikasjon.

Kritisk til kom-strategien til Den norske kirke: – De sliter

Peder Tellefsdal mener kirken ikke legger nok vekt på sitt viktigste budskap.

Publisert

– Jeg mener kirken sliter med å koble evangeliet og de viktigste budskapene sine til faktiske problemer som folk opplever i sin hverdag. Akkurat nå er Jesus svaret, men ingen vet hva spørsmålet er, sier Peder Tellefsdal til KOM24.

Han er PR-rådgiver i byrået Innoventi, og har lang fartstid i kommunikasjonsbransjen.

Tirsdag denne uken møtte han lederen i Kirkerådet, Harald Hegstad, til debatt på Dagsnytt 18.

– Unikt budskap

For sju år siden gjorde Tellefsdal en analyse av kirkens kommunikasjonsstrategi. Da fant han blant annet ut at de ikke greier å få fram sitt hovedbudskap, som han mener at skiller dem fra andre organisasjoner i samfunnet.

– Lite har endret seg siden den gang. Det var en klassisk medieanalyse der jeg undersøkte to år med kommunikasjon i alle flater, og så på hva kirken har mest fokus på.

– Kirken er unik fordi den tilbyr noe som ingen andre tilbyr. Hovedbudskapet deres handler om Jesus og spørsmål knyttet til synd, frelse og nåde, noe jeg ikke ser nok av i deres kommunikasjon fra sentralt hold i dag.

De fem temaene kirken snakket mest om, ifølge Tellefsdals analyse, var klima, asylpolitikk, likekjønnet ekteskap, byråkratiske reformer i kirken og olje og gass.

– Kan det være at kirken snakker om disse tingene fordi de forsøker å henge med i tiden?

– Jeg tror det er litt sånn de har tenkt. Men disse temaene er ikke unike for kirken. De burde tenke mer på hva du kan få hos dem, som du ikke får andre steder. Kirkens relevans ligger ikke i det dagsaktuelle, men i det evig aktuelle. Jeg er engasjert i klima selv, men da går jeg heller til Zero eller Greenpeace. Det er jo ikke derfor jeg er medlem av kirken, og det vil det heller aldri bli, sier Tellefsdal.

Ikke redd for medlemstall

Han trekker fram Jesus sin gjenoppstandelse som et eksempel på at mange ikke forstår det kristne budskapet.

Tellefsdal viser til en SSB-undersøkelse fra i fjor, som viser at bare 1 av 10 nordmenn tror at Jesus faktisk sto opp fra de døde.

– Dette er kjernebudskapet og selve premisset til kirken. Når så få mennesker tror på det, brenner det på dass, sier han.

Samtidig tror han ikke at et kommunikasjonsproblem vil føre til noen stor nedgang i antallet medlemmer i Den norske kirke. Dette antallet har gått ned de siste årene, men var fremdeles så høyt som 3.472.195 i 2023, ifølge SSB.

– Jeg er ikke så bekymret for nedgang i antallet medlemmer. Kirkens betydning avhenger av helt andre ting enn det. Som PR-mann bruker jeg ofte ordet branding. Og her tenker jeg på kirkens branding, og det folk sier når du ikke er i rommet. Jeg tror at det folk forbinder med kirken er veldig mye annet enn det som faktisk er deres kjernebudskap. De har et branding-problem, rett og slett, sier Tellefsdal.

Kirken svarer

Harald Hegstad, leder i Kirkerådet, skriver i en e-post at han mener Tellefsdal kommer med noen gode utfordringer til kirken når det gjelder å spisse deres budskap.

Han synes derimot ikke at kritikken treffer veldig bra.

– I møte med en økende åndelig søken jobber vi kontinuerlig med hvordan vi kan være tydelig på hva kirken og evangeliet tilbyr, uten å ende opp med et internt religiøst kodespråk. Vi har for eksempel jobbet mye med å finne et godt språk for å formidle hvorfor en skal velge dåp. Her har både teologi og kommunikasjon funnet gode trinn i kommunikasjonstrappa – der folk får vite mer etter hvert som de blir interessert.

Han begrunner det at kirken også engasjerer seg i andre saker på følgende måte:

– Som kirke er vi en del av samfunnet. Troen skal utspille seg i livene vi lever. At vi står på de undertryktes side og er opptatt av klima, er en helt naturlig følge av at vi er en trosaktør. Vi er derfor stadig opptatt av hvordan vi finner det rette rommet i den offentlige samtalen som kirke.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS