Gav nesten opp NAV sin satsing på Snap – så gjorde de dette
NAV Jobblyst delte sine tips for å lykkes med innhold i Snapchat.
(Vippa, Oslo): På Social Media Days mandag var Karoline Linderud og Gunn Jorun Rødahl til stede for å snakke om hvordan NAV Jobblyst jobber med Snapchat.
– Vi har vært på Snap siden 2016, men var nær å gi helt opp i fjor. Vi var i utgangspunktet fornøyd med det vi laget, men følgerne kom ikke. Vi nådde kanskje ut til i gjennomsnitt 300 personer, sa Linderud, som er redaktør for NAV Jobblyst.
Snakket med Snap
Men de seks veilederne som jobber i NAV Jobblyst synes at Snap er gøy. Derfor ville de prøve litt mer, og for å gjøre et siste forsøk tok de kontakt med hovedkilden.
– Vi snakket med Snap, og fikk konkrete tips. Vi er selvlærte, men vi vet at målgruppen vår er på plattformen. Vi prøver i hovedsak å nå ut med tips om jobbsøking til mennesker på 18 til 34 år, sa Rødahl.
Nå har de 4.216 følgere på Snapchat, noe de er svært fornøyd med. Fra scenen viste de blant annet fram hvordan de gir tips til digitale jobbintervjuer ved hjelp av en lettbeint og morsom Snap-video.
Fem tips
Det første tipset de kom med handlet om motivasjon.
– Du må være motivert for å lage godt innhold. Snap kan ikke bare være noe du gjør fordi du må, slik det var for oss før. Vi måtte minne oss på hvorfor det er gøy å jobbe med, og da handler det i stor grad om å lage noe du selv synes er moro, sa Rødahl.
I tillegg til det rådet de salen om å gjøre grundig research. Det å holde seg oppdatert på trender i sosiale medier, gir bedre grunnlag for innholdet du lager, ifølge NAV-duoen.
Som et tredje tips snakket de om viktigheten av å ha et tydelig hovedbudskap. For deres del er det å få unge ut i jobb det aller viktigste.
– Vi opplever at folk i målgruppen vår kontakter oss oftere med spørsmål. Det at vi tar med oss selv i videoene, gjør også at de ser hvordan vi ser ut og opplever det mer personlig, sa Linderud.
De publiserer mellom 10 til 20 snaps to til tre dager i uka. Et av rådene de fikk fra Snap var å publisere ofte.
Til slutt er det også viktig å planlegge, mener Linderud og Rødahl.
– Planlegg litt, men ikke for mye. Det er fortsatt viktig å være fleksibel når du jobber med Snap. Når vi fikk en bedre rutine, ble også innholdet vårt bedre. Og sist men ikke minst, aldri glem hva som er hovedbudskapet ditt, sa Rødahl.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no