Det kreative SoMe-byrået Elg kom for å oppdatere om de nyeste SoMe-trendene fremover.

De fem viktigste tingene du må vite om sosiale medier i 2024

Hvilke kanaler øker, hva er trendene i de ulike kanalene og, ikke minst – hvordan bør du jobbe for å skille deg ut blant mengden?

Publisert Sist oppdatert

(VIPPA, OSLO): Fremtiden for sosiale medier ble avslørt på Social Media Days i dag.

Der holdt Espen Skogen, rådgiver i det kreative SoMe-byrået Elg, en engasjerende forelesning om hvilke trender som vil prege de ulike plattformene i året som kommer. 

De 5 viktigste trendene:

Trend 1: Det er gøy helt til noe(n) må svi.

– Sosiale medier blir stadig viktigere som rene salgskanaler, sa Skogen. 

I direkte ordelag forklarte han at unge forbrukere nå ser på sosiale medier som rene søkemotorer for produkter og tjenester.

– 34 prosent oppgir at for mye selvpromotering gir et dårlig inntrykk. Det er bedre å være autentisk med litt rått innhold, enn perfekt produksjon hvor man bare snakker om seg selv, uttalte eksperten.

Han viste til OBS Bygg-kampanjen «Follestad og Westerlin pusser opp» som en suksesshistorie på å balansere merkevarebygging og underholdning for å trekke kunder.

– Vi klarte å pushe produkter ved å lage underholdende innhold som traff målgruppen vi ønsket å nå – unge menn uten håndverksferdigheter. ROI på kampanjen lå på 14, og 70 prosent av seerne handlet hos OBS Bygg etterpå.

– Ikke stol på KI

Trend 2: – Lytter du ikke til meg, så slår jeg opp, spøkte Skogen om viktigheten av aktiv SoMe-dialog. 

– Delta i samtalen, vær til stede i kanalen på kanalens premisser. Følg og kommenter andres relevante innhold, rådet han. 

Han understreket viktigheten av å opptre naturlig for hver enkelt kanal. 

– De ulike kanalene er svært forskjellige. Brukerne og formatet krever at du tilpasser deg den enkelte kanal. 

Trend 3: Snarveier er lov det, men ikke hele tiden. KI funker til noe, men ikke til alt. 

Kunstig intelligens vil revolusjonere mye, men også ha klare fallgruver. Skogen anbefalte å bruke KI til systematiske oppgaver som brainstorming, organisering og dataanalyse.

– Men ikke stol på KI for å lage overordnede strategier og gjennomtenkte konsepter fra grunnen av. Det bør heller ikke brukes for å skrive presise posttekster rettet mot mennesker, eller for å avgjøre om innholdet er relevant og autentisk nok, sa han i en klar advarsel.

Trend 4: Ikke stress, lengre videoformater får sin renessanse. 

Etter en periode med kortformatsuksess, varslet Skogen at lengre video nå gjør comeback. 

– Lenge har kortere videosnutter på 15–30 sekunder vært den store trenden, men nå ser vi at lengre formater igjen får en større plass, fortalte Skogen. 

– Plattformer som TikTok tester stadig flere lengre formater, mens andre kanaler som Instagram har beveget seg mer i TikTok-aktig retning med kortere Reels-videoer. Men YouTube, som lenge har vært kongen av lengre format, går nå mer mot nettopp TikToks stil med kortere klipp.

Skogen presiserte at så lenge videoinnholdet fortsatt er interessant og har en egenverdi, vil lengre formater belønnes med mer spredning og oppmerksomhet.

Veien til effekt

Trend 5: Bruk nok smør! 

– Dyrk de kanalene hvor du virkelig kan lykkes og levere godt innhold – ikke spre deg for tynt utover, advarte Skogen og la til:

– Du må levere på hver enkelt kanals premisser og format for at innholdet skal føles naturlig for brukeren.

Han delte flere konkrete tips for innholdsstrategier på ulike populære kanaler:

Instagram: Fortsatt viktig for inspirasjon og trender. Reels står for over halvparten av alt innhold, og kanalen er en foretrukket plattform for produktvisning og kundeservice.

Facebook: Arrangementer, interessegrupper og videodeling vokser. Beveger seg mer mot interessebasert algoritme. 

TikTok: 100 prosent interessebasert strøm. Mulig å få stor spredning selv med få følgere. Vinnerne henger med på kanalens raske endringer.

Snapchat: Verdsetter innhold som gir underholdning, informasjon og troverdighet. Premierer engasjement og tid brukt.

YouTube: Verdens nest største søkemotor etter Google, der algoritmen vekter seertid og engasjement høyest.

LinkedIn: Voksende arena for å løfte ansatte som merkevarebyggere, samtidig som personlig og åpent innhold blir stadig viktigere.

Skogen oppsummerte: 

– Effekt blir viktigere enn noensinne, og veien til effekt går gjennom relevant og underholdende innhold med ekte egenverdi – levert på en autentisk måte som føles hjemme i kanalen. Bruk KI til det den er god for, og bruk mennesker til å skape strategier, konsepter og kommunikasjon.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS