Fra venstre: Camilla Kim Kielland (Morgenstern), Paal Fure (Dentsu), Anders Waage (Hyper), Vibeke Johannesen (Apriil PR) og Kenneth Pedersen (Anti)

Slik markerer byråene Pride

Variert praksis hos de ulike aktørene i kommunikasjonsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Juni er Pride-måneden, og flere aktører i næringslivet velger å markere feiringen.

KOM24 har tatt en runde med noen byråer i kommunikasjonsbransjen, for å høre hva de eventuelt velger å gjøre.

Flere ansatte deltar

Vibeke Johannesen er daglig leder i Apriil PR. 

Hun skriver at de ikke har noen offisiell felles markering planlagt, men hun vet at det er flere av de ansatte som bruker denne markeringen til å ha fokus på viktige spørsmål, og som deltar i Pride.

– På Oslo-kontoret har vi hatt Pride-flagg hengende, og i tillegg er vi så heldige at Apriil jobber med kampanje for FRI Vestland, Skeiv Verden og Bergen Pride, så det er ekstra stas, sier Johannesen.

PR-folk er som regel samfunnsengasjerte, mener hun.

Vibeke Johannesen jobbet tidligere i Brann, der de markerte Pride. Bildet er fra 2018.

– Så her er gjengen flinke til å markere viktige dager gjennom hele året, også når det gjelder Pride. Det liker vi og heier vi på.

Johannesen synes det er positivt at næringslivet bruker til og ressurser på å ta det hun kaller et samfunnsansvar.

– Likevel opplever vi nok en del pinkwashing når det kommer til Pride. Her prøver vi å være gode rådgivere og si ifra når vi opplever at kommunikasjonen ikke er ektefølt eller følges opp med handling. Pride er ikke Halloween og bør ikke kombineres med «løp og kjøp»-salg av irrelevante produkter, mener Johannesen.

Hun synes også at man skal være hundre prosent sikker på at de skeive i din organisasjon føler seg ivaretatt på en god måte før man for eksempel skifter farge på logoen. 

– I tillegg smaker det vondt når selskaper kun skifter logo i land de vet skeive har rettigheter, men ikke i de hvor de forfølges eller det er straffbart. Skal du ta et standpunkt må du stå for det du mener.

Ikke tradisjon

Camilla Kim Kielland i Morgenstern sier at de ikke har noen tradisjon for å markere Pride, men at de støtter markeringen 100 prosent.

– Våre ansatte har full frihet til å markere Pride akkurat som de ønsker, og om noen har forslag til hvordan vi som byrå kan og bør markere dette, så vil vi selvsagt diskutere det, sier Kielland.

På spørsmål om hva hun synes om at andre velger å feire, svarer hun følgende: 

– Jeg ønsker ikke å synse på vegne av næringslivet generelt, annet enn at her må hver enkelt bedrift selv velge hva og hvordan de ønsker å fronte ulike markeringer og saker – ut ifra sin strategi, kapasitet og prioriteringer.

Skal ha stor fest

Kenneth Pedersen i Anti sier at de markerer Pride på en tydelig måte.

– Vi har en egen gruppe for skeive her hos oss som arrangerer en stor fest under Pride. Så er jo Pride i Sofienbergparken i år som på mange måter er vår hage – kan vi i hvert fall late som.

Han synes det er flott at de ansatte engasjerer seg i saken og feirer.

– Vi mener at man skal engasjere seg for å markere Pride, derfor støtter vi det her hos oss.

Anders Waage i reklamebyrået Hyper forteller at Ahead Group de siste årene har arrangert en Pride-frokost i sine lokaler i regi av folk på huset.

– Vi har arrangert en slik samling de siste par årene, og det er et veldig hyggelig initiativ. Folk kan invitere familie og venner, og det er frokost og aktiviteter for store og små.

Han sier at Hyper stiller seg fullt og helt bak Pride sitt fokus på like rettigheter og menneskeverd.

– Vi stiller oss helhjertet bak en slik feiring, og jeg mener det spesielt er viktig slik verdensbildet er i dag. Friheten til å elske hvem man vil er ingen selvfølge i mange land, og Pride er ikke bare en feiring av kjærlighet, men også en viktig markering og påminnelse til oss alle om hvor heldige vi er som bor i et demokrati hvor alle skal ha rett til å være seg selv.

Slik markerer Dentsu

Paal Fure er CEO i Dentsu, og sier at Pride er viktig og en del av deres arbeid med inkludering, likestilling og mangfold, «hver dag, hver uke, hele året».

– Gjennom året gjør vi mye både smått og stort. Vi har mange interne programmer som er en del av vår lederopplæring og onboarding. Det er for eksempel anti–bias treninger for alle ansatte. Det er hensyntatt i våre verdier og reflekteres i vår visjon, sier Fure.

Dette har også betydning for rekrutteringen til byrået, i tillegg til at de inviterer ulike foredragsholdere. 

Blant annet har Chris Hovde fra Telia vært innom for å snakke om det å lede en inkluderende kultu, og Wenche Fredriksen, som er SVP Head of Inclusion & Diversity i DNB ,var innom i januar og snakket om mangfold og inkludering på arbeidsplassen.

– Vi er bevisste når vi rekrutterer. Sammen med flere av våre kunder deltar vi på ulike arrangementer og aktiviteter knyttet til Pride og mangfold. Vi mener at forandring skjer gjennom kontinuerlig engasjement og bevisstgjøring, og vi har derfor hatt flere inspirerende foredragsholdere hos oss igjennom året for å øke kunnskap og bevisstgjøring.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS