Oslo Pride-sjefen mener mange misforstår bevegelsen: – Vi har en jobb å gjøre
Pride-feiringen er rett rundt hjørnet. Oslo Pride-leder Dan Bjørke åpner opp om de mange utfordringene de støter på i kommunikasjonsarbeidet sitt.
– Det er helt åpenbart at det finnes mange oppfatninger av hva Pride er og hva vi står for.
Det sier Oslo Pride-sjef, Dan Bjørke, til KOM24.
Juni er måneden der regnbueflagg og parader setter sitt preg på både bybildet og mediebildet flere steder i verden.
Det er også en måned der Prides motstandere blir enda mer høylytte enn ellers. Bjørke mener at noe av det viktigste de jobber for, er å få folk til å forstå bevegelsens budskap.
– Vi har ett verdibudskap. Det handler om å skape et samfunn der alle kan være seg selv og elske den de vil. Et mangfoldig samfunn. Der stopper det, sier Bjørke.
– Flere misoppfatninger
For Bjørke venter nå 250 ulike arrangementer som skal gjennomføres på ti dager. I kommunikasjonsteamet jobber ti personer på spreng, ni av dem som frivillige.
Nylig ble det klart at skolene i Ålesund kommune ikke får lov til å heise opp Pride-flagget. Bjørke mener at organisasjonen selv må bli flinkere og tydeligere når de kommuniserer sitt budskap.
– Det er flere misoppfatninger om oss der ute. Jeg tror det ofte er knyttet til hvordan skoler og barnehager skal engasjere seg i Pride. Folk er forskjellige, vis aksept og respekter alle. Det å lære barn det, er en stor verdi, sier han
Også i fjor var flagging et tema. Hotellkjeden Thon bestemte seg først for å ikke heise flagget, før de ombestemte seg etter at beslutningen fikk sterke reaksjoner.
Bjørke tror mange oppfatter Pride som en politisk bevegelse, noe han mener er feil.
– Mange mener at vi sier noe annet utover det som er kjernebudskapet vårt. Der har vi en jobb å gjøre. I år er det 50 år siden den første Pride-markeringen i Norge, da 250 mennesker samlet seg på Universitetsplassen i Oslo. Budskapet var akkurat det samme da som nå, slår han fast.
Gjør en innsats
Vi møter Bjørke i lokalene til kommunikasjonsbyrået Trigger i Oslo. Flere ansatte i byrået deltok som frivillige i markeringen i fjor, og rundt halvparten deltar også i år.
Trigger jobber ikke for Pride på noen annen måte utover dette, opplyser daglig leder Bente Kvam Kristoffersen. Hun mener det er svært viktig at næringslivet bryr seg om saken.
– Vi pleier å si at vi er opptatt av mangfold på ekte, og at det ikke skal vises bare én måned i året. Flere i Trigger er skikkelig engasjert, og har et ønske om at vi skal bidra med mer enn å bare legge regnbuefarger på logoen vår, sier Kristoffersen.
De har også opprettet en egen mangfoldsgruppe internt, som engasjerer seg året rundt. Ansatte som velger å jobbe frivillig på festivalområdet i Sofienbergparken, blir kompensert med avspasering.
– Utviklingen rundt Pride viser hvor viktig det er at næringslivet inntar en aktiv rolle. Mangfold er en stor verdi, enten det er snakk om på en skole eller på en arbeidsplass. Kanskje er det litt lettere å mene noe om dette i vår bransje, fordi vi i utgangspunktet står litt mer fritt enn andre.
– Betyr mye
Totalt er rundt 16 Trigger-ansatte i sving på festivalområdet fra 19. til 29. juni. De kommer til å bli plassert rundt på ulike steder, og Bjørke er svært takknemlig for innsatsen de gjør.
– Det betyr mye, først og fremst at de kommer og hjelper oss med det praktiske og gjennomføringen i seg selv. Men også at de jobber hele året med mangfold, og skaper engasjement internt, sier han.
Og selv om Bjørke gjerne ser at flere aktører viser engasjement utenfor juni måned, ønsker han all støtte velkommen.
– Regnbueflagget symboliserer at man ønsker å gjøre en innsats for det samfunnet man vil ha. Og jeg tror det er en verdi i at hele Oslo fylles med flagget hele juni. Det å bytte logo er en enkel måte å vise solidaritet på, og det har også en verdi, avslutter han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no