Viola De Girolami på Vippa i Oslo. Flere fulgte nøye med da hun snakket om innhold i sosiale medier.

Dette er SoMe-stjernens tips for økt engasjement

Viola De Girolami hadde tatt turen fra London til Oslo, og snakket blant annet om hvordan hun lagde innhold til sosiale medier for filmene Joker og Barbie.

Publisert Sist oppdatert

(Vippa, Oslo): Mandag var det duket for Social Media Days på Vippa i Oslo.

På plass var Viola De Girolami, frilanseren som er stasjonert i London og som har jobbet med digitale kampanjer for flere store spillefilmer.

– Alle vil være innovative og nyskapende i sosiale medier, og kanalene er innovative i seg selv. De forandrer seg stadig, sa Girolami fra scenen.

Baser deg på fakta

Hun tok et oppgjør med antakelser og magefølelse når det gjelder SoMe-innhold. Girolami mener altfor få går grundig nok til verks når de utvikler sin strategi.

– Med en gang du tror du forstår hvordan Instagram fungerer, kommer TikTok med noe helt nytt. Målet vårt som markedsførere er i konstant endring, og det er vår oppgave å tilpasse oss.

– For å løse de utfordringene er du avhengig av at hele bedriften du jobber for forstår markedsavdelingen sine mål. Vær i tett kontakt med ledelsen og de andre avdelingene, og sørg for at de skjønner hva du jobber for. Og hvordan du måler resultatene dine, sa hun.

Girolami trakk fram et eksempel der de undersøkte hvordan skrekkfilm-fans reagerte på skremmende innhold. Til deres store overraskelse, var de mer interessert i mykere innhold.

Dette resulterte i at videosnuttene de publiserte fra Joker-filmen, som kom ut i 2019, ikke var så «skremmende» som man kanskje kunne ventet seg.

– Ikke ta utgangspunkt i det du tror. Ha håndfaste data som du kan vise til når du foreslår hva dere skal legge ut i sosiale medier. Det er et av mine beste tips.

Engasjement og suksess

En annen oppfatning som hun tok tak ifra scenen, var tanken om at stort engasjement i sosiale medier automatisk betyr at man har lyktes.

Her trakk hun fram Tomb Raider-filmen fra 2018, som hun også jobbet med.

– Den aller første traileren fikk ekstremt mange visninger, men kommentarene var ikke nødvendigvis så oppløftende. Veldig mye av engasjementet kom av at folk skulle inn for å skrive at filmtrailere var mye bedre før i tiden. Og jeg tror ikke så mange av dem dro på kino for å se Tomb Raider.

Igjen var tipset til Girolami å jobbe tett med de som har andre arbeidsområder. Målet hennes er å finne ut hvilke former for engasjement som faktisk gir suksess. Også dette kan endre seg, men her har hun et siste tips.

– Vi som jobber med markedsføring og sosiale medier må omfavne uforutsigbarheten. Kanalene er uforutsigbare, og mennesker er uforutsigbare. Sånn er det bare. Noen ganger må man prøve ut noe før du vet at det kommer til å gå bra, og går det bra må du finne ut hvordan du kan ri på den bølgen.

Her trakk hun fram Barbie-filmen fra 2023. Det første bildet de publiserte i sosiale medier knyttet til filmen, kom over et år i forveien og fikk over 319.000 likes på kort tid på Instagram. Det var overhodet ikke forventet, ifølge Girolami.

– Man kan ikke vite alt på forhånd, og vi visste ikke at denne filmen skulle bli så populær. Det var et enkelt bilde av Barbie selv som kjører bil, og derfra og ut måtte vi prøve å ta det vi kunne ut fra det innlegget for å utnytte den bølgen fullt ut.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS