Aller-byråer har tapt over 180 millioner kroner i Norden på tre år. Norgessjef Kjetil Botten Skogly understreker at målet er å tjene penger igjen allerede i år.

Kostbar omstilling i Ahead Group: – Alternativet hadde vært verre

Ahead-sjefen erkjenner at tallene ser dårlige ut, men mener satsingen er nødvendig: – Vi kunne latt det skure og gå med de gamle byråene, men vi har vært proaktive.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag la det danskeide mediekonsernet Aller Media frem ferske regnskapstall som viser en fortsatt utfordrende situasjon for byrånettverket Ahead Group.

Den samlede nettoomsetningen til den nordiske byrågruppen har opplevd et fall i nettoomsetning på 54 millioner norske kroner, samtidig som underskuddet øker fra 70 til 89 millioner kroner.

– Tallene ser ikke bra ut nå, men vi bygger noe som er langt mer konkurransedyktig for fremtiden, sier Kjetil Botten Skogly, administrerende direktør i Ahead Group, til KOM24.

– I ferd med å forvitre

Ahead Group Norge har opplevd en nedgang i både omsetning og byråinntekt på mellom 10 og 15 prosent det siste regnskapsåret, ifølge Skogly.

– Nedgangen vi ser, er ikke uvanlig gitt de utfordringene bransjen står overfor. Dette er nok noe flere norske byråer kan relatere seg til, sier han.

Norgessjefen forteller at Ahead Group i fjor gjennomførte en grundig gjennomgang av markedet og registrerte store bevegelser og betydelige endringer i markedet for byråtjenester.

– Hverdagen for markedsdirektører har blitt mye mer kompleks. Kravene som stilles til dem fra ledelsen, er betydelig høyere enn før. Man må navigere i et langt mer komplisert landskap, sier Skogly.

Byrånettverket konkluderte med at den tradisjonelle modellen som mange markedsførings- og reklamebyråer har operert etter, ikke lenger er relevant i dagens marked.

– Hele forretningsmodellen er i ferd med å forvitre. Vi så behovet for å utvikle en ny modell som svarer på dagens og fremtidens behov, sier han.

Vinner nye kunder

Som en respons på denne innsikten har Ahead Group gjort store endringer i sin struktur. I Norge ble seks byråer – Hyper, Elg, Clay, Nova Vista, Varejo og Pop Film – slått sammen til det nye byrået Bloom.

– Dette er mye mer enn en sammenslåing. Vi hentet inn folk med erfaring som markedsdirektører i store selskaper og bygde et helt nytt verdiforslag som resonerer svært godt i markedet. Dette har kostet oss mye penger, men det var nødvendig, sier Skogly.

I tillegg til Bloom har Ahead Group også etablert reklamebyrået 11:11 i samarbeid med tidligere Los & Co-topper.

– Vi tok en betydelig kostnad for å etablere byrået, men det har virkelig gitt resultater. De vinner nye kunder nesten hver uke og har en svært positiv utvikling, sier han.

På tampen av fjoråret kjøpte Ahead Group også opp KI-selskapet MediaCatch.

– Vi har integrert verdensledende KI-teknologi for innsiktsanalyse i tjenestene våre, noe som gir oss et unikt verdiforslag i det norske markedet og stor interesse fra kundene, sier Skogly.

Omstilling koster

Kostnadene ved disse omstillingene har hatt en tydelig innvirkning på resultatene.

– Det er sant at vi har tapt store kostnader, og at tallene ser dårlige ut akkurat nå. Vi kunne latt det skure og gå med de gamle byråene, men vi har proaktivt valgt å skape noe som er langt mer konkurransedyktig i markedet, sier Skogly.

Han understreker at Ahead Group er i en heldig posisjon, takket være støtten fra Aller-konsernet, som har vært villige til å investere i omstillingen.

– Det er mange som sliter og ikke har mulighet til å ta de store grepene vi har tatt, enten på grunn av mangel på kapital, ressurser eller andre begrensninger. Vi er i en heldig posisjon som har kunnet gjøre det. På kort sikt ser kanskje ikke tallene så bra ut, men jeg tror alternativet hadde vært verre, sier han.

Skogly ser imidlertid optimistisk på året som kommer:

– Målet vårt er å tjene penger igjen allerede i år. Vi har bygget noe som vi tror vil stå sterkt i markedet fremover, avslutter han.

Powered by Labrador CMS