Thomas Skjennald, kommunikasjonsdirektør i OBOS, ble overrasket over søkerbunken da de utlyste ny stilling.

Nesten 200 søkere rådgiverstilling: – Burde kanskje vært tydeligere

Thomas Skjennald fikk mye å tenke på da han så søkerlisten til stillingen som kommunikasjonsrådgiver i OBOS.

Publisert

– Du begynner å undre litt. Hvorfor kommer det så mange søknader? Er det ordentlig dårlige tider?

Det sier Thomas Skjennald, kommunikasjonsdirektør i boligbyggelaget OBOS, til KOM24.

I starten av juni måtte de ut på rådgiver-jakt, da én av deres ansatte hadde bestemt seg for å slutte.

Søknadene ramlet inn, og etter bare to ukers tid satt de igjen med 187 kandidater.

Gledelig, men..

Skjennald synes det er stas at OBOS er en attraktiv arbeidsgiver, også for kommunikasjonsfolk.

Men det overraskende høye søkertallet fikk han til å stille noen spørsmål, som han også skrev om i et innlegg på LinkedIn.

– Vi lurte litt på om teksten i stillingsutlysningen var for generell, siden vi tiltrakk oss alt fra designere, fotografer, filmfolk og rådgivere. Dette er fine erfaringer, men vi var primært ute etter noen med erfaring fra et stort konsern, bankvirksomhet eller en avisredaksjon som skriver om økonomi, sier Skjennald.

– I ettertid ser vi at vi kunne turt å være litt mer tydelig på akkurat hva vi ville ha, legger han til.

I bunken med søknader fant de flere som nettopp var ferdig med en bachelor eller mastergrad, men de fant også mange som fullførte sin utdanning for noen år siden.

– Det er flott at nyutdannede starter å søke, det heier jeg på, men det virker som at det er flere der ute med utdanning innenfor kommunikasjon eller markedsføring som ikke helt har klart å komme seg på «riktig spor» enda. Folk med forskjellige utdanninger innenfor markedsføring var det spesielt mange av, sier Skjennald.

For mye employer branding?

Flere av søkerne oppga også at de hadde kompetanse med innholdsproduksjon, noe som var nevnt som en naturlig del av hverdagen i en kommunikasjonsavdeling i selve utlysningen.

Skjennald lurer på om de kunne valgt litt andre ord i teksten.

– Vi merker at vi har en sterk merkevare og et godt omdømme, og det er selvfølgelig veldig bra. Men kanskje er det en grense for hvor mye bransje-lingo man skal ha med i en slik tekst.

Den nye rådgiveren skal jobbe tett på OBOS-banken. Skjennald opplyser at de nå er i mål med prosessen og at de har landet på en kandidat. Hvem det ble vil de offentliggjøre over sommeren.

I kommunikasjonsavdelingen er de seks ansatte, inkludert han selv. De tilhører derimot en større divisjon med folk som også jobber med innhold, merkevare og medieinnsikt.

– Vi er sånn sett en del av et stort faglig nettverk, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS