Linn Hamre og Ingvild Aukland Kvinge stakk innom ett av Lerøy Seafoods arrangementer i jubileumsåret som avisbud.

Lerøy feirer 125 år med et stunt: Pakker fisken inn i papirutgaven

Schibsted Bergen slo på stortrommen da Lerøy Seafood feiret sitt 125 års jubileum nylig.

Publisert

Det var etter mange runder med idémyldring hos Schibsted Bergen at konseptutvikler Linn Hamre, produktspesialist Ingvild Aukland Kvinge med strategisk kundesjef Renate Haukeland i spissen, kunne slippe jubelen løs – fisken var på kroken!

Ideen, som snart fikk kallenavnet «Fisken», handlet om å gjøre noe så uventet og minneverdig at det både fanget oppmerksomheten og hedret Lerøys stolte historie.

Hva gjør man når man vil markere 125 år med sjømat?

Jo, man pakker inn en fisk i dagens forside og flytter ledersidene i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og VG for å få plass til en «fersk» fisk i fersk avis på side to og tre!

Fisken pakket inn i papiravisen. Konseptidé av Linn Hamre og Ingvild Aukland Kvinge.

Markedsteamet til Lerøy, inkludert Gunn Kristine Sekse, Maria Torstad, og Tine-Marie Gullaksen ble servert ideen og elsket det. 

– Måten vi pakker og spiser sjømat på har forandret seg utrolig mye gjennom vår 125 års lange historie og vi synes dette var en flott og spennende måte å hedre vår historie på mens vi jobber for en bærekraftig utvikling de neste 125 år, sier Sekse i en pressemelding. 

Dette har aldri blitt gjort før i Schibsteds historie. For ikke å nevne en contentartikkel midt i avisene på print, og samme artikkel digitalt som tar leserne med på en reise gjennom Lerøys historie.

– Det er flott å se at kreativiteten bobler hos våre flinke ansatte i Schibsted Media. Dette var et overraskende og spennende konsept som virkelig skiller seg ut, sier Trond Olav Skrunes, sjefredaktør i Bergens Tidende.

For å toppe det hele, ble det satt et personlig preg på Lerøys motivasjonssamling 7. september på Scandic Airport. Med et stort smil om munnen, troppet Linn Hamre, Ingvild Aukland Kvinge og Renate Haukeland opp utkledd som avisbud, og delte ut ferske aviser til frokostgjestene.

– Vi elsker at Lerøy turte å gjøre dette, og viser at de er tøffe nok til å bli med å utfordre det etablerte, sier Hamre.

– Det er ikke hver dag man får sjansen til å flytte ledersidene i Norges største aviser!

Ingvild Aukland Kvinge skyter inn:

– Det som er så kult er at vi har fått kombinert en tradisjonsrik historie med innovasjon. Vi ville gjøre noe som kunne være med å hedre fortiden inn i fremtiden, og i tillegg få det norske folk til å stoppe opp og smile.

– Når du jobber med en kunde som Lerøy, og med et så dyktig team fra Schibsted i ryggen blir det tydelig hvor viktig laginnsats er for å lykkes. Vi har sammen koordinert mange elementer, kontaktpersoner og detaljer for å få dette til å gå opp. Resultatet er en feiring vi alle vil huske, sier strategisk kundesjef i Schibsted Bergen, Renate Haukeland.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS