Teamet i Leonberg Reklamebyrå. Bak fra venstre; Sveinung Thunæs, Laverne Wyatt og Trond Gudbrandsen. Foran fra venstre; Michael Helgesen, Lars Thunæs, Edel Horne.

Satser i tøffe tider: – Vi har turt å ta risiko

De fryktet ett tungt år, men i stedet har Leonberg Reklamebyrå doblet antall kunder. 

Publisert Sist oppdatert

Priser og renter har økt mer enn lønningene for de fleste av oss, og bransjen føler tydelig på dyrtidens konsekvenser, noe som gjenspeiles i kundenes strammere budsjetter.

Mens andre har bremset ned, forteller Leonberg reklamebyrå at de derimot har gasset på.

– Vi har turt å ta risiko ved å investere i en tøff periode. Det er dette vi kommer til å kapitalisere på i 2024, sier Trond Gudbrandsen til KOM24.

Doblet antall kunder

Han ble byråleder i Sarpsborg-byrået på sensommeren i fjor, etter å ha bidratt til vekst for selskaper i Oslo i over 25 år. Når muligheten i Leonberg dukket opp, var han aldri i tvil

– Det er en liten sensasjon, at et medium stort byrå fra Sarpsborg klarer å nær doble antall kunder i løpet av et drøyt halvår, sier Gudbrandsen.

Blant de nye tilskuddene på kundelisten finner vi nasjonale selskaper som Europris, Gardena og Optoteam, samt lokale aktører i Østfold som StoreSpeed og Borg Svakstrøm. Flere nye kunder er også på vei inn.

I Leonberg mener de dagens annonseklima bærer preg av ufokusert og bortkastet reklame, som kanskje skyldes at reklamebyråene er for dårlige til å stille de riktige og viktige spørsmålene til sine kunder. 

– Vi stiller de brysomme spørsmålene som garanterer kvalitativt solide løsninger, grundigere og bedre forankret, for å møte de utfordrende kravene i markedsføringens tøffe fremtid, sier byrålederen.

Deres største suksessfaktor

Ved å innovere forretningsmodellen, proklamerer Leonberg at de nå inntar en ledende posisjon, spesielt innen rådgivning og strategisk arbeid.

– Ingen andre selskaper har påtatt seg denne rollen i vår region, og dette er en betydelig faktor bak vår suksess, mener Gudbrandsen. 

Han påpeker at markedet oversvømmes av rabatter som det er grunn til å stille store spørsmål ved. 

Som et resultat har Leonberg utfordret eksisterende modeller og utviklet en modell for grunnprising, samt kampanjer og rabatter som de anser som vesentlige å diskutere med kundene sine fra et makroperspektiv.

– Vi legger stor vekt på å sikre at kundene beholder så mye av pengene sine som mulig, da vi er fullstendig overbevist om at markedet gir bort altfor mange unødvendige rabatter. Dette er midler som bedriften bør beholde selv. Vår oppfatning er at de bør være langt mer bevisste på å passe på sin egen lommebok, sier han.

Venter økonomisk vekst

Leonberg begynner nå å se resultatene av sin nysatsing, til tross for den økte prisstigningen og renteøkningene som har påvirket både bedrifter og deres kunders investeringer.

– Teamarbeidet i byrået har vært avgjørende for suksessen gjennom en tøff periode, uttaler Gudbrandsen, og legger til at den sterke dugnadsånden har spilt en vesentlig rolle.

I 2022 endte omsetningen på 11,9 millioner kroner, en økning på 1,7 millioner fra året før. Regnskapet for 2023 er ennå ikke klart, men ifølge Gudbrandsen vil den økte satsingen først gi økonomisk utslag i 2024.

– Jeg tror vi har en topplinjevekst, men jeg er ikke sikker på om vi har en bunnlinjevekst, fordi vi har investert i flere ansatte, og vi har virkelig våget å ta risiko ved å investere i utfordrende tider. Tapet fra i fjor blir gevinsten dette året.

Byrålederen tror at mange vil oppleve et utfordrende år også i år, men når Leonberg går inn i 2025, sier han at de vil være i en helt annen posisjon.

Powered by Labrador CMS