Panelet med bærekraftsmålene i bakgrunnen.

– Vi som kommunikatører har ødelagt bærekraftsbegrepet

Panelet på Arendalsuka var ikke helt sikre på om «generasjon Greta Thunberg» er død. Men at bærekraftsbegrepet må fikses, det var de enige om.

Publisert

(ARENDAL): Etter skolevalget i fjor skapte Unge Høyre-leder Ola Svenneby mye oppstyr da han etter den borgerlige storseieren erklærte «generasjon Greta Thunberg» død.

Utsagnet om den svenske klimaaktivisten var utgangspunktet for en lettbeint panelsamtale på Arendalsuka mandag kveld.

– Hvis bærekraft er parameteren, så tror jeg han har rett. Da er den generasjonen stein død, sa managing partner i Goodwill, Johannes Fjose Berg.

Han stilte til og med spørsmål om generasjonen som Svenneby viste til noen gang er blitt født.

– Men jeg tror nok klimaengasjementet blant unge er stort, selv om ordet «bærekraft» er utslitt, la han til.

Berg jobber selv med kommunikasjon, og han var ikke nådig med sin egen stand. Panelet dro også inn grønnvasking som en av årsakene til svekkelsen av begrepet.

– Vi som kommunikatører har ødelagt bærekraftsbegrepet. Det må vi ta på vår kappe. Vi har ikke vært gode nok til å snakke om det på riktig måte, og det må også andre i næringslivet ta ansvar for.

Ingen klar erstatter

Problemet, ifølge Berg, er i stor grad at vi ikke har noe annet ord som rommer så mye som bærekraftsbegrepet gjør.

– Vi har ingen klar erstatter. Jeg skulle gjerne sluttet å bruke dette begrepet selv, men det finnes ingen andre som betyr det samme.

Sammen med sine samtalepartnere i panelet viste han til de berømte bærekraftsmålene fra FN. De i alt 17 målene ble vedtatt i 2015, og innebærer at medlemslandene skal jobbe med en rekke politiske saker fram mot 2030.

– Jeg tror mye handler om tiden man er inne i. Da disse målene kom var det et «buzz-ord». Alle ville snakke om bærekraft. Nå er vi kanskje kommet dit at vi må slutte å snakke, og faktisk gjøre noe. Det oppleves kanskje ikke like kult, sa daglig leder i Etisk Handel i Norge, Heidi Furustøl.

For krevende?

Furustøl fortsatte med å si at det fremdeles kan skje mye mer for at det skal bli enklere for forbrukere å ta bærekraftige valg.

Det ble også mye snakk om Temu, den kinesiske nettbutikken som har blitt veldig stor det siste året.

– Det er fortsatt forbausende vanskelig for mange, selv om de aller fleste ønsker å gjøre det. Temu er et eksempel på en massiv overtalelseskampanje som fungerer på veldig mange, sa Furustøl.

Eivind Pytte Ødegåd, som er director og head of responsible supply chain services i KPMG, fylte på med en påstand om at mange er blitt lei av å bli fortalt hva de skal gjøre.

– Jeg skal være så ærlig å si at jeg har kjent på det selv i noen sammenhenger. Mange kan bli trette av å få beskjed om å gjøre det riktige hele tiden. Kanskje er vi der igjen, at vi synes bærekraft bare bSSetyr alt og ingenting. Begrepet er jo også mer mangefasettert enn noen gang, sa Ødegård.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS