MENINGER:
Å selge seg til studentene uten å rive ned eget omdømme
«Grøftefyll og drikkeflasker er ut. Her er to ting du bør droppe når du rekrutterer, og hva du kan gjøre istedenfor», skriver Hans Petter Stub.
Arbeidsgivere legger ned stor innsats for å gjøre sine hoser grønne for studenter – alt fra bedpres, karrieredager, bedriftsbesøk og sponsorsamarbeid. Alt i employer brandingens navn, altså å bygge sitt omdømme som arbeidsgiver.
Det skaper en del oppmerksomhet, men jeg er neimen ikke så sikker på at alt bidrar til å bygge omdømmet, i alle fall ikke positivt.
Jeg har den siste tiden hørt fra stadig flere arbeidsgivere at de begynner å sette spørsmålstegn ved særlig to ting: Grøftefyll og give-aways.
Fri bar
På ulike arrangementer er det ikke uvanlig med servering av både mat og drikke. På et seminar med 40 arbeidsgivere før jul viste en håndsopprekking at virksomheter har ulike retningslinjer, fra alkoholfritt til to-tre bonger eller fri bar. Sistnevnte er på ingen måte et unntak; det praktiseres av mange arbeidsgivere på tvers av bransjer.
Gjør man et enkelt søk på Google er det ikke mangel på arrangementer som lokker med fest eller fri bar – noen få eksempler er Fysisk institutt ved UiO, næringslivsdagene til Oslo teknikersamfunn, Høgskolen i Molde og på NHH har til og med to studenter sett om de kunne komme seg gjennom en hel uke på gratis mat og drikke. Det gikk fint, dog med bekymring for høyt sukkerinntak.
Å servere alkohol stilles ikke nødvendigvis som et krav fra arrangørene (les: studentforeningene), men tilbakemeldingen fra arbeidsgivere er at det oppfordres ganske klart til det. Mange arbeidsgivere føler seg også tvunget til å bli med på denne grøftefyllgaloppen under mottoet «gjør våre konkurrenter det, må vel vi også».
Tenke seg om
Det er flere årsaker til at arbeidsgivere kanskje bør stoppe opp og tenke seg om. For det første er det muligens ikke verdt å bruke såpass mye penger på studenter som motiveres først og fremst av billig børst. Et annet poeng er uheldige situasjoner som kan oppstå når alkohol er involvert.
Et tredje poeng er solidaritet med andre arbeidsgivere, da det er flere arbeidsgivere som opplever å møte studenter i tung bakrus på sine morgenarrangementer. Det er svært lite fruktbart.
Det viktigste motargumentet er likevel at det neppe er udelt positivt for omdømmet til din virksomhet å være forbundet med sponsing av studenters fyllekuler. Kanskje særlig ikke med tanke på inkludering og mangfold; det er en hel del interessante kandidater som ikke synes det er noe særlig å være på fyllefester.
Det er en økende trend i retning av at det er mer og mer normalt å ikke drikke alkohol, Aftenposten spår til og med at det er en av årets viktigste trender. Nå er det ikke alle arbeidsgivere som på død og liv trenger å være trendy, men å henge etter er neppe noe å hige etter.
Grelle give-aways
Ingen karrieredag uten give-aways, er normen. Det er ikke mangel på muligheter til å få med seg et knippe handlenett eller drikkeflasker på din vei mellom labyrinten av arbeidsgiveres stands. Og en cupcake eller to-tre Twist.
Selv om handlenettet er produsert med resirkulert materiale og drikkeflasken er av god kvalitet, er det lov å sette spørsmålstegn ved praksisen med å produsere og dele ut alskens merch til studentene.
Det økonomiske argumentet gjelder for denne praksisen også, for du får ikke sykt god eksponering av logoen din selv om 17 studenter mottar en drikkeflaske med logoen din på.
Også her vil jeg si at hensynet til omdømmet er noe av det viktigste. Å stå for en kultur av bruk og kast er kanskje ikke helt i tråd med de interne ESG-retningslinjene eller bærekraftsmålene til FN.
Dette kan du gjøre istedenfor
Det er mulig å finne andre goder du kan gi studentene som vil øke deres gunst overfor deg som arbeidsgiver.
Hva med et kurs i å søke på jobb, eller innspill på hvordan man nailer jobbintervjuet? Reelle case-oppgaver og konkurranser har også vist seg å være svært populært.
Du skal se at omdømmet ditt blir bedre av noen slike forslag enn at noen mottar handlenett nummer 4, drikkeflaske nummer 7 eller den 21. refleksen.
Men studentene vil jo ha det, sier du kanskje. For du har sikkert gjennomført en undersøkelse som sier at studenter gjerne vi ha gratis ting og at de ikke kommer på arrangementer uten alkohol.
Vel, åpenbart vil noen si at det å få gratis ting er positivt. Det kan dessuten være at noen studenter lar være å komme om du ikke serverer øl eller vin. Men det er kanskje ikke et stort tap?
Det finnes de som har prøvd seg uten, og lyktes godt med det.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.