Hovedinnstallasjonen utenfor hovedinngangen til Oslo S består av ti planeter og Borg Cube-romskipet. I sentrum av kreasjonen er det plassert et triangel av skjermer med lyd og innhold fra serien, og LED-lys undenfira skal bidra til å skape en illusjon av at alt svever i mørket.

JCDeacux med sin mest omfattende kampanje noensinne

Står bak installasjonsserien til Prime Video Star Trek Picard.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Det er den mest omfattende kampanjen av denne typen vi har jobbet med noen gang. Aldri før har vi hatt en serie-installasjon som har vært synlig på så mange lokasjoner samtidig, sier Marketing Director i JCDeacux, Jo-Øystein Slinde til KOM24.

Star Trek-serien til Prime Video strekker seg over fem ulike lokasjoner, både innendørs og utendørs. Midtpunktet finnes på Øvre Torg, utenfor hovedinngangen til Oslo S.

– Kampanjen har vært krevende av flere årsaker fordi det er så mye som skal koordineres. Og kreativt er det vanskelig å få alt til å henge sammen som en totalitet i en serie.

– Det største vi har gjort

Serien er den største og den dyreste installasjonen JCDeacux har jobbet med i historien.

Star Trek-serien plassert på Aker Brygge (f.v øverst), inne på Oslo S ogmed laser utenfor Galleri Oslo.

– Det har vært veldig spennende og lærerikt å jobbe med denne kampanjen, og det er til nå, det største vi har gjort. Nok en gang har det vært spennende å jobbe med Prime fordi de er en så modig kunde som ikke bare er opptatt av å skaffe seg oppmerksomhet, men også ønsker å engasjere publikum.

Teamet til Project Manager and Innovative i JCDeacux, Stian Stark Husby, har stått for det kreative bak kampanjen og samarbeidet tett med Amazon Prime, det britiske byrået Single Frame, og det norske byrået Initiative Norge, som har Prime som kunde.

– Vi har hatt tett dialog hele veien med kunden, og medie- og reklamebyråene. Vi har alle jobbet fram ulike forslag, også med hensyn til hva som er fysisk mulig.

Ekstra skjerpet

Hovedinstallasjonen utenfor hovedinngangen til Oslo S består av ti planeter og Borg Cube-romskipet. I sentrum av kreasjonen er det plassert et triangel av skjermer med lyd og innhold fra serien, og LED-lys undenfira skal bidra til å skape en illusjon av at alt svever i mørket.

Hovedinnstallasjonen utenfor hovedinngangen til Oslo S.

– Vi begynte planleggingen på nyåret og det har vært mange runder hvor det har blitt gjort justeringer, nye forslag og utfordringer har kommet på banen, før vi landet på dagens løsning.

Prime Video var JCDeacuxs første kunde i Norge som benyttet seg av anamorphic-teknikk, som gir reklamegjengivelsen en 3D-illusjon. Denne teknikken er på nytt brukt i Svar Trek-serien som finnes ved et av knutepunktene inne på Oslo S.

– Det er helt fantastisk å jobbe med denne type jobber som får oss til å være ekstra skjerpet, og at alle som jobber med kampanjen strekker seg litt ekstra. Og det inkluderer alle, fra det kreative til de som monterer og vasker installasjonen.

Alt må lages fysisk

For hver kampanje bygges det videre på tidligere erfaringer.

– Alle kampanjer lærer oss noe nytt, og herfra kan vi hele tiden bygge videre på erfaringer vi har skapt tidligere. Alt kulminerer i summen av erfaringer vi har, og dette bidrar til at vi kan gjennomføre store spesielle installasjoner som krever det lille ekstra.

Og installasjonene må bygges, noe som ikke alltid er like lett.

– Det er alltid utfordrende å jobbe med utendørskampanjer fordi det er ingen filmtriks, alt må lages fysisk. Og det er en krevende prosess å konvertere fra tegnebrettet og ut i bybildet. Til denne kampanjen lagde vi for eksempel en to meter støy sol som skal se ut som den brenner. Og selv om det krever mye, er det desto mer gøy å se at det fungerer.

Kampanjen er synlig på to av de mest trafikkerte palassene i Oslo, på Aker Brygge, utenfor og inne på Oslo S.

Powered by Labrador CMS