– Før fant du Vitus på den siden du gjemmer lik på Google

Slik lykkes mindre bedrifter med digital markedsføring. Deler sine beste tips her.

Publisert

(Knarvik):– Det som er så fantastisk med digital markedsføring er at før kom jeg til Aftenposten og skulle ha markedsføring, da fikk jeg beskjed om at det kostet 180 000 kroner for en helside. Da sa jeg bare ryk og reis. Da var det nesten umulig å starte for seg selv. Men med digitale muligheter er det helt fantastisk for små virksomheter. Man kan lykkes på Facebook-annonsering på 200 kroner. Og om du lykkes er det bare å kjøre på.

Det sier Håvard Moldskred i Vitus reiser på et frokostseminar i regi av digitalbyrået Madly i Knarvik.

Digital markedsføring er ekstremt viktig

Han driver et reisebyrå som sender voksne på tur og har siden oppstarten sendt over 40 000 på tur.

Bare i år regner han og hans ansatte med at de kommer til å sende 10–15 000 mennesker på tur.

Han forteller at de bruker mye tid og ressurser på markedsføring.

I 2019 gikk 60 prosent av alle salg via telefon og resten på nett, nå har dette snudd seg og 60 prosent av alle salg går på nett.

Men de er ikke flere ansatte nå enn da, men de selger likevel mye mer.

Mye handler om søkemotoroptimalisering.

– Før fant du Vitus der du gjemte lik på Google, sier han og ler.

For Moldskred handler alt om å få kunden inn i nettbutikken sin.

– Så lenge digital markedsføring sender kunden inn til butikken vår, har de gjort jobben for meg. Så må jeg selv sørge for salg inne i butikken, sier han.

Men hvordan får han de inn i nettbutikken? Ved å gjøre grundig arbeid.

Viktig å velge de rette bildene

I 2022 publiserte de over 100 annonser på Facebook, så de bruker mye tid på optimalisering av annonsene.

Derfor har de flere organiske innlegg per uke med fokus på følelser.

– Det skaper stort engasjement og salg, sier han.

Han forteller at det å velge det rette bildet er utrolig viktig og at de bruker svært mye tid på å finne de rette bildene.

Men det koster å drive med markedsføring. Moldskred sier at de setter en verdi på kunden for å ha oversikt over kostnadene.

– Så lenge jeg bruker mindre enn det på en kunde lønner det seg og vi kan bare kjøre på med markedsføring, sier han.

Moldskred deler og hvor de får salgene fra. Han sier at 38 prosent av salgene kommer fra direktetrafikk, mens Google ads står for 27 prosent. Kanskje overraskende for mange så står nyhetsbrev og den glemte søkemotoren Bing for fem prosent av salgene hver.

Framover skal han fokusere mer på Google ads og bedriften hans er blitt en del av Googles vekstteam.

– Det er den desidert mest lønnsomme kanalen vi bruker, sier han.

Også Gisle Låstad, markedssjef i Tyssehengeren forteller om hvordan de jobber med markedsføring.

Årlig selger de 10 000 tilhengere og de har hjemmesiden som sin primære kanal, men bruker og mye tid på Google, Facebook og Instagram.

– Ekstremt viktig

– Sju av ti kjøp i fysisk butikk er gjort på forhånd ved hjelp av research på nett. Derfor er det ekstremt viktig å være til stede der kunden er, sier Låstad.

Han forteller at da han begynte med markedsføring i gamle dager så sendte de en jpg-fil til avisene i februar mars og sa hva som skulle inn i avisen og når. Det var markedsføringen og resten skulle gå av seg selv.

Men tidene har endret seg og tidlig på 2000-tallet lanserte de sin første hjemmeside. Og viktigheten av den har bare styrket seg med årene. Han sier den er den viktigste kanalen de har for å nå kundene som til slutt går til forhandlerne for å kjøpe.

– Vi må være sikker på at kunden klarer å gjøre den researchen på egen hånd, forteller han.

Hele tiden er det den tanken om å gjøre det enklere for kunden de har med seg.

Derfor lager de artikler og bygger relevant innhold for organisk rekkevidde men og for å hjelpen kunden om å ta valg.

Så når Tesla kom med sin modell 3 lagde Tyssehengeren en artikkel den bilen og henger.

– Den ligger øverst organisk på Google og langt over Tesla selv, sier han.

Det er viktig for dem å være best på det som har med det digitale og nett å gjøre.

De sørger for remarketing til alle som har besøkt Tysse basert på hvilken kategori de har vært inne på

– Det er viktig for å hente tilbake potensielle kunder. Vi følger de i 30 dager med en frekvensbegrensning på tre i uken, sier han.

Viktig å gå viralt

På sosiale medier prioriterer de Facebook som hovedkanal men har og begynt på Instagram.

– Vi bruker Facebook for å byggene merkevare til kjernepublikum på 30 pluss, både gjennom organisk og annonser. Mens Instagram bruker vi for å bygge innhold til et yngre publikum med gjenkjennelighet i bildebruk, sier han.

Målsettingen deres er hele tiden å øke Tysse sine markedsandeler og styrke posisjon som mest solgte tilhengermerke.

Derfor er de avhengig av å gå viralt innimellom og de bruker profiler som Lothepus.

– Vi vet ikke om det gir klikk, men det er viktig for merkevarebyggingen, sier Låstad.

Powered by Labrador CMS