Anniken ble markedssjef som 21 åring: – Målet vårt er å bli ledende innen sunn fastfood
Slik skal hun posisjonere selskapet for å kapre markedet innen fastfood i Norge, Norden og Europa.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Jobben som Brand Ambassador i Healthy EATS var allerede besatt da Anniken Veland Sætre søkte stillingen.
– Vilde Regine Tellnes tok kontakt, og fortalt at stillingen var besatt, men at de ønsket å holde på søknaden min og ta kontakt hvis noe skulle dukke opp, forteller Veland Sætre til KOM24. Hun oppdaget selskapet på en stand i Bergen, og elsket konseptet deres.
Tellnes etablerte selskapet som tilbyr sunn fastfood, i 2020 sammen med Arve Førland Eide. Blant annet salater og bowls kan kjøpes via en automat, eller food wall som selskapet kaller det, og de jobber for å bedre folkehelsen, halvere fedme og kutte klimagassutslipp.
Healthy EATS stilte senere med en stand på kjøpesenteret Galleriet i Bergen, og Veland Sætre tok igjen kontakt.
– Jeg følte at dette matkonseptet ville passe meg, så jeg ga meg ikke. Jeg har alltid hatt en brennende interesse for helse og bærekraft.
Etablerer seg i Oslo om kort tid
Et par dager senere fikk hun en telefon fra Tellnes, og to timer senere var hun en del av standen på Galleriet.
– Jeg ble ansatt i en prosjektstilling og jobbet etter behov, og da denne kontrakten utløp, jobbet jeg deltid som markedsansvarlig parallelt med studier.
Siden juni har hun hatt ansvaret som markedssjef.
– Noen ganger er det skremmende, og nesten uvirkelig, men jeg har utrolig gode og dyktige kollegaer rundt meg, og vi samarbeider veldig bra.
Selskapet er basert i Bergen fordelt på seks ulike lokasjoner, og vil i forbindelse med Social Media Days i Oslo introdusere hovedstaden for matkonseptet, og vil være en del av deres merkevarebygging. Allerede i månedsskiftet oktober november, vil Oslo få sin aller første Healthy EATS food wall.
– I første omgang skal vi ekspandere til de største byene i Norge, slik kan vi lære mer om kundegruppen og hvordan vi kan utvide videre, samt å gjøre folk godt kjent med merkevaren vår. Det planlegges også flere markedsaktiviteter ut året.
Skal bli ledende innen sunn fastfood
Neste steg for fastfood-konseptet er de nordiske landene, og så langt lener de seg mot Sverige og Stockholm.
– Vi tror vi har en stor kundegruppe der. Svenskene er i likhet med oss svært opptatt av kosthold, og vi ser store muligheter i markedet.
Etter at markedene er godt etablerte i Norge og Norden, skal markedet i Europa inntas.
– Målet vårt er å bli ledene innen sunn fastfood.
Selv om selskapet tilbyr sunn fast food, ser de på Narvesen, burgerkjeder og dagligvarekjeder som sine største konkurrenter.
– De er tilgjengelige og tilbyr rask mat, men vi tilbyr andre produkter og et annet konsept. Vi fokuserer sterkt på sunn og rask mat, bærekraftige produkter fra mat til emballasje, og tror nordmenn savner enda flere sunne alternativer på farten. Og i likhet med de, ønsker vi å være godt synlig og tilstede i nordmenns hverdag.
Trivdes i eksamensbobla
Veland Sætre begynte å studere markedsføring på Høyskolen Kristiania og forteller at hun fikk et helt nytt syn på verden.
– Det var utrolig spennende å se og lære mer om hvordan markedet fungerer og hvordan alt henger sammen. Jeg synes det er fascinerende hvordan noen produkter treffer så godt i markedet, og andre ikke.
Hun beskriver seg selv som en aktiv og engasjert student som benyttet seg av all kunnskap og tips hun kunne tilegne seg fra forelesere, og synes eksamen var herlig boble å være i.
– Det høres kanskje rart ut, men jeg synes eksamenstiden var flott, og jeg trivdes inne i denne bobla.
Ny Instagram-strategi
Healthy EATS har valgt tre some-plattformer.
– Facebook og Instagram er en selvfølge. Også har vi valgt å satse på LinkedIn fordi vi jobber mye inn mot bedriftskunder. Vi jakter hele tiden nye lokasjoner og investorer, og da er dette en svært viktig plattform for oss. Vårt andre hovedmål er tilgjengelighet, og skal vi kunne matche konkurrentene, er vi nødt for å være tilgjengelig over alt. Synlighet i sosiale medier alene er ikke nok om folk ikke finner oss.
Alle plattformene skal bidra til å gi kjennskap om merkevaren, men etter kort tid måtte de endre Instagram-strategien sin.
– Gjenkjennelseseffekten er viktig, og vi postet nok litt for mange bilder av glade folk som presenterte produktene. Vi merket at det var lett å assosiere oss med influensere, og valgte å gjøre en endring til fargerike poster, som skal gi umiddelbare assosiasjoner til Healthy EATS.
Video og TikTok vil være de neste stegene i markedsplanen for selskapet, som skal vise frem tanken med matkonseptet, bra mat raskt.