Slik klarte ROS og Ramp å få mer enn 5,5 millioner visninger av TikTok-serien Toxic
Hadde en utfordring med dramaturgien i serien: – Det er en helt ny måte å jobbe på, fordi man har så utrolig lite tid før folk scroller videre, sier produsent i Ramp, Silje Sirnes Winje.
Tilbake i november hadde dramaserien «Toxic» premiere, som den første dramaserien i Europa som ble laget for å sendes på TikTok.
Serien er laget på vegne av ROS (Rådgiving for spiseforstyrrelser), av Nordic Screens barne- og ungdomsavdeling «Ramp».
Under Kantar Medietrender torsdag, kunne produsent i Ramp, Silje Sirnes Winje, fortelle om arbeidet bak dramaserien.
– ROS kom til oss med et oppdrag om å forebygge spiseforstyrrelser, med et særlig fokus på gutter. Vår manusforfatter satt raskt i gang med å utvikle det vi mener har blitt en søt, og viktig serie, sier Sirnes Winje.
God effekt med lange epsioder
Siden premieren har de 30 episodene generert 5,5 millioner visninger, og produsenten kunne fra scenen avsløre at sesong to kommer i mars.
@mathildeovelseskjorermed Har @Victor Sotberg lært av ulykken han var i? 🫣 Lær mer med appen Øvelseskjøring fra Gjensidige! #øvelseskjøring #lærpåtiktok ♬ original sound - Mathilde øvelseskjører med …
Ramp står bak flere TikTok-suksesser, og det var med serien «Mathilde øvelseskjører med …», som ble produsert for Gjensidige, barne- og ungdomsavdelingen lærte at lengre formater fungerte bra på TikTok.
I øvelseskjøre-serien møter vi Mathilde som skal lære seg å kjøre. I hver time får hun besøk av en ny kjendis-kjørelærer og en oppgave om hva de skal øve på den neste timen.
– Vi fikk mer enn 1,2 millioner organiske visninger, så denne serien viste virkelig at publikum responderte bra på lengre episoder, forteller hun.
Utfordrende dramaturgi
Så tilbake til Toxic.
I godt over et år har Ramp jobbet med dramaserien som handler om en av karakterene «Chris». En kjærlighetshistorie med en alvorlig undertone som handler om spiseforstyrrelser blant unge menn.
Serieskaper Aleksander Dokkeberg står for idé, manus og regi for serien.
Sirnes Winje forklarer at de tidlig koplet på en forsker som jobber med spiseforstyrrelser for å kvalitetssikre manus i serien. Og at de castet både profesjonelle skuespillere og TikTok-stjerner.
@toxicserie Kommenter et ❤️ hvis du vil ha enda en sesong med TOXIC! 😳 #toxic #fyp ♬ Sees snart igjen - INGEBORG
– Det gjorde vi for å skape en umiddelbar nærhet til brukerne slik at målgruppen kjente seg igjen i Tiktok-universet.
Men Tiktok-formatet bød på utfordringer for dramaturgien.
– Det er en helt ny måte å jobbe på, fordi man har så utrolig lite tid før folk scroller videre. I sosiale medier, og særlig på TikTok må man rett i situasjonen. Her har man ingen tid å miste. Også er det utfordrende å lage cliffhangers for så korte episoder.
Ny publiseringsrytme
TikTok-dramaet består av 30 korte episoder med lengde inntil fire minutter. Og strategien bak publiseringsrytmen var å skape engasjement også de dagene det ikke ble publisert nye episoder.
– Vi ønsket at historien skulle leve videre de dagene vi ikke publiserte. Og det handler om å skape et engasjement i kommentarfeltet for å blant annet trigge algoritmene.
Et av grepene var å bruke hele plattformen aktivt, blant annet med story-funksjonen.
– Vi lot skuespilleren være i karakter og svare på spørsmål i sine respektive roller. Det ga god effekt for den videre formidlingen av serien.
1575 kommentarer har blitt postet i kommentarfeltet til Toxic og premieren for sesong to kommer i mars.