Kritisk til Bergen-ansettelse: – Merkelig
Bergens nye kommunikasjonsdirektør fikk jobben fordi han hadde rett på stillingen. Arbeidslivsadvokat Lars Kristian Nørgaard stiller spørsmål ved ansettelsen.
Jobben ble aldri lyst ut, noe kommunaldirektør Trine Samuelsberg forklarte med at Tolden kommer fra en åremålsstilling i kommunen. Tolden hadde dermed krav på en retrettstilling, og jobben som kommunikasjonsdirektør ble vurdert som passende.
Utfordrer prinsippene
Prosessen reiser noen viktige spørsmål om ansettelser i det offentlige, mener arbeidslivsadvokat Lars Kristian Nørgaard i Brækhus Advokatfirma.
– Det som er det mest utfordrende med dette er hvordan kommuner forholder seg til det grunnleggende kvalifikasjonsprinsippet som vi har i offentlig sektor. Det sier at beste søker skal ansettes. I dette tilfellet kan man ikke vite om det har skjedd, fordi ingen kunne søke på jobben, sier Nørgaard.
Bergen kommune har tidligere uttalt til KOM24 at stillingen ikke ble utlyst fordi jobben ikke i realiteten var ledig.
Selv om Eva Hille gir seg etter tolv år, gjør Toldens krav på en retrettstilling at de ikke trenger å lyse den ut.
Se utfyllende svar fra Bergen kommune lenger ned i saken.
– Diskusjonen om jobben skal anses som «ledig» eller ikke, er i så måte underordnet. Her gjelder det en profilert direktørstilling i Norges nest største by. Da veier kvalifikasjonsprinsippet særlig tungt. Selv om den tidligere kommunaldirektøren hadde krav på en stilling et sted i kommunen, er det grunn til å spørre seg om det er god nok grunn til å se bort fra et så sentralt prinsipp når det gjelder denne stillingen.
– Disse åremålsstillingene blir ofte brukt på lederstillinger, og min bekymring på generelt grunnlag er at det kan oppstå bindinger og relasjoner som igjen er egnet til å så tvil om grunnlaget for ansettelse i retrettstilling. Det skal vi vokte oss for. Dette handler om borgernes tillit til det offentlige, sier Nørgaard.
En viktig rolle
Han fortsetter med å si at poenget med en åremålsstilling er at man ønsker fornyelse etter en stund.
– Det kan være fornuftig. Folk får ofte litt høyere lønn i slike stillinger, nettopp fordi man har dem i en begrenset periode. Men det bør ikke nødvendigvis bli vanlig at man alltid er sikret en retrettstilling. Hvis normen i det offentlige blir at toppledere på åremål er sikret fast stilling i annen toppjobb, uten konkurranse og utlysning, er dette svært problematisk.
– Det synes det som om Bergen kommune i prinsippet er enig i, men valgte altså annerledes i denne konkrete saken. Det synes merkelig, når samfunnet, kommunen og ikke minst Tolden selv hadde vært tjent med en transparent og ryddig prosess, sier Nørgaard.
Tolden uttalte til KOM24 at kommunikasjon har vært en rød tråd i det meste han har drevet med.
– Helt siden jeg fikk være med å herje med Fana Skoleteater, UKEN på NHH, Kulturby Bergen 2000 og som produsent og tilrettelegger for kultur- og næringsaktører i produksjonsselskapet Unison AS, har jeg være levende opptatt av kommunikasjon, skrev han.
Bergen kommune er ikke omfattet av statsansatteloven, som sier at ledige stillinger skal lyses ut offentlig.
Likevel var både Samuelsberg og Tolden selv enig i at også kommunale stillinger bør lyses ut i utgangspunktet.
– For all del, dette kan være helt perfekt rent kompetansemessig. Men vi vet ikke om det var en bedre kandidat der ute som ville søkt på jobben, sier Nørgaard.
Svarer
Trine Samuelsberg, kommunaldirektør ved byrådsleders avdeling i Bergen, skriver i en e-post til KOM24 at det er riktig at kvalifikasjonsprinsippet er utgangspunkt og hovedregel for ansettelser i offentlig sektor, og at Bergen kommune respekterer og etterstreber dette i sine ansettelser.
– Likevel finnes det unntak fra kvalifikasjonsprinsippet. Et særlig aktuelt og praktisk unntak er ved omstilling og overtallighet, da det etter arbeidsmiljøloven oppstår en plikt for arbeidsgiver til å skaffe en overtallig arbeidstaker annet passende arbeid i virksomheten.
– Etter utløp av åremålsstilling vil kommunaldirektør være overtallig og dermed uten arbeidsoppgaver inntil arbeidsgiver har oppfylt sin lovmessige plikt til å skaffe vedkommende annet passende arbeid i virksomheten. I slike tilfeller kan det ansettes uten utlysning og konkurranse, skriver Samuelsberg.
Videre forklarer hun at arbeidsavtalen til en kommunaldirektør stadfester at vedkommende har krav på retrettstilling. Hva som blir en aktuell retrettstilling når åremål utløper, vurderes opp mot ledige stilinger i virksomheten på det tidspunktet.
– I vurderingen må vi se hen til arbeidsmiljøloven § 15-7 (2) hvor det fremgår at en virksomhet har plikt til å tilby annet passende arbeid i virksomheten til overtallig arbeidstaker. Virksomheten har ingen ledig stilling til utlysning dersom en arbeidstaker i virksomheten blir overtallig, samtidig som ledig stilling vurderes som et annet passende arbeid for overtallig.
– Overtallig skal være kvalifisert til stillingen, ikke nødvendigvis best kvalifisert. Etter bestemmelsen er arbeidsgiver forpliktet til å tilby ledig arbeid som er mest mulig likt den stilling som arbeidstaker allerede innehar, fortrinnsvis på samme nivå. Stillingen som kommunikasjonsdirektør er vurdert som et annet passende arbeid i virksomheten, og et arbeid som Tolden er kvalifisert for.
De er enige i at det er en attraktiv stilling å være kommunikasjonsdirektør i Bergen kommune.
– Kommunen som arbeidsgiver har likevel plikt til å ivareta arbeidstaker som vil bli overtallig og ivareta arbeidsgivers plikt etter arbeidsavtalen til retrettstilling. Å skaffe annet passende arbeid til arbeidstaker som vil bli overtallig er en saklig begrunnelse for ikke å utlyse stillingen offentlig, og i tråd med kravene i arbeidsmiljøloven § 15-7 (2). Dette er også saklig grunn etter arbeidsavtalen som gir rett til retrettstilling. Berørte tillitsvalgte har uttalt seg i saken, og støtter dette, avslutter Samuelsberg.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no