– Det er lettere med internkommunikasjonen når tilnærmet alle er hjemme
Tilbake på hjemmekontor, slik takler MSL, WergelandApenes og Atyp det nye påbudet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
1. desember ble det første omikrontilfellet for første gang påvist i Norge.
Mandag denne uken kom det igjen nye tiltak, og en kraftig innstramming når det gjelder hjemmekontor.
Påmud om hjemmekontor
– Alle som kan ha hjemmekontor, skal ha hjemmekontor. Det innføres påbud om at arbeidsgivere sørger for at ansatte jobber hjemmefra dersom dette er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen, blant annet virksomhet for å ivareta barn og sårbare grupper, la regjeringen fram.
Da tidligere helseminister Bent Høie og regjeringen tilbake i september varslet full åpning av samfunnet fra lørdag 25. september kl 16.00, ble en-meteren og anbefalt hjemmekontor fjernet. Siden slutten av september har flere vært helt eller delvis tilbake på kontoret.
KOM24 har sjekket med noen byråledere hvordan de takler nok et påbud om hjemmekontor, hvordan deres ansatte takler dette og om de synes retningslinjene omkring dette har vært tydelig kommunisert.
– Vært gjennom dette før
- Navn: Rolf Ellingsen Aaneland
Tittel: Managing Director i MSL, del av Publicis
– Tilbake på kontoret?
– Nei, nå er vi stort sett tilbake på hjemmekontoret, med mindre det er viktig arbeid som bare kan utføres på kontoret. Som for eksempel å pakke ned pulten sin, siden vi flytter inn i nye lokaler i Apotekergata 12 sammen med resten av våre kolleger i Publicis fra 3. januar.
– På nytt sitter mange på hjemmekontor, hvordan takler dine ansatte dette?
– Etter en fin høst der vi har hatt stor glede av å treffes på kontoret, var det ingen jubel å spore da vi på nytt måtte flytte det meste av arbeidet hjem. Jeg synes likevel at folk tar det med stoisk ro, og vi har tross alt vært gjennom dette før. Denne gangen var det virkelig lov til å være skuffet og lei seg, og det er skummelt å tenke på hvor fort omikron snudde hverdagen vår på hodet. Samtidig følger vi alle tett med på smittesituasjonen, og jeg vet mange opplever at det er bedre å være hjemme for å redusere sjansene for å bli smittet. Ingen vil havne i karantene og isolasjon når man endelig skal være sammen med familie og venner i jula.
– Har internkommunikasjonen endret seg i forbindelse med økt hjemmekontor?
– Jeg opplever at vi har hatt god dialog internt hele veien gjennom pandemien, og det fortsetter vi med nå. Egentlig synes jeg det er lettere med internkommunikasjonen når tilnærmet alle er hjemme, enn når halvparten er på kontoret. Når alle er tilstede på Teams, fungerer det fint både med de kundemøter, faste statusmøter og de mer uformelle samlingene våre.
– Synes du det er gode retningslinjer og tydelig kommunikasjon rundt hjemmekontor?
– I starten av denne bølgen, synes jeg regjeringen var utydelig i sin kommunikasjon. Det gjorde det vanskelig å være tydelig internt. Nå har det endret seg dramatisk, og beskjeden om hjemmekontor er ikke til å misforstå. Likevel har vi lite å klage over i det store bildet. Vi driver tross alt en forholdvis fleksibel virksomhet med svært tilpasningsdyktige ansatte. Jeg synes betydelig mer synd på de næringene som virkelig har behov for støtte og tydelighet, som kulturlivet og restaurant- og utelivsnæringen, der de i ukesvis skulle holde arrangementer og julebord samtidig som gjestene fikk beskjed om å holde seg hjemme.
Handle i tråd med intensjonene
- Navn: Martin Apenes
Tittel: Byråleder WergelandApenes
– Tilbake på kontoret?
– Nå er vi tilbake på hjemmekontoret, fullt og helt
– På nytt sitter mange på hjemmekontor, hvordan takler dine ansatte dette?
– Oppgavene blir løst, med god kvalitet, men vi savner hverandre. Det kultursosiale lider, og vi må jobbe ekstra for å kompensere for at vi mister småpraten over pulten og moroa vi skaper når vi er sammen.
– Har internkommunikasjonen endret seg i forbindelse med økt hjemmekontor?
– Arenaen for uformell informasjonsflyt om fag og folk er dårligere. Men vi møtes et kvarter hver morgen digitalt. Da forteller vi hverandre hva dagen bringer og åpner en luke i adventskalenderen.
– Synes du det er gode retningslinjer og tydelig kommunikasjon rundt hjemmekontor?
– Nå er retningslinjene tydeligere, men lette å misforstå for den som ønsker å gjøre seg vrang. Intensjonen har imidlertid vært rimelig klar hele tiden, og god ledelse handler vel mer om å handle i tråd med intensjonene enn å lete etter svakheter i reglene.
– Ikke så motiverende
- Navn: Hågen Pettersen
Tittel: CEO Atyp
– Tilbake på kontoret?
– Som svært mange andre har vi i en periode nå, hatt mange av våre ansatte tilbake på kontoret.
Det var veldig kjekt, og ga umiddelbart god stemning og økt motivasjon.
– På nytt sitter mange på hjemmekontor, hvordan takler dine ansatte dette?
– Vi er i en bransje hvor tverrfaglig teamarbeid er noe man ønsker og liker, og da er Teams eller andre digitale møteplasser ikke så motiverende.
Når det er sagt, så har pandemien lært oss at vi kan reise mindre og være mer fleksible og dynamiske i forhold til hvor man jobber fra.
– Har internkommunikasjonen endret seg i forbindelse med økt hjemmekontor?
– En nyttig erfaring, som både kan bidra til å redusere miljøkostnadene ved reisevirksomhet og tilrettelegge for mindre arbeidsstress og bedre følelse av work-life-balance.
Hva gjelder retningslinjer rundt hjemmekontor, har vi forsøkt å praktisere en enkel regel; dersom du ikke får gjort jobben hjemme, så gjør du den på jobb.
Vi er så heldige at vi har greit med plass, hvor det har vært mulig å tilrettelegge for opprettholdelse av avstands- og hygiene regler.
Er man selv, eller noen i familien forkjølet, eller allmenntilstanden redusert, så holder man seg uansett hjemme.
– Synes du det er gode retningslinjer og tydelig kommunikasjon rundt hjemmekontor?
– Nå når statsministeren har uttalt klart og tydelig at «alle som kan skal ha hjemmekontor», så er det for vår del tilbake til slik vi hadde det inntil for kort tid siden.
De som ikke får gjort jobben hjemmefra, de gjør den på jobb, dersom de eller noen i husstanden ikke har symptomer.