Dette stuntet har vekket mye negativ kritikk.

JCP Prad står bak kampanje som prøvde å lure NRK

Får massiv kritikk i ettertid. - I utøvelsen av denne planen burde vi vært mer kritiske, innrømmer kunden.

Publisert Sist oppdatert

– Hvis man sier dette er greit, vil man komme i en situasjon hvor man kan gå ut og juge for mediene, og dermed juge for offentligheten.

Det sier presseetisk ekspert Gunnar Bodahl-Johansen til NRK om Ung i trafikken sin seneste kampanje.

– Svekker troverdigheten

Bakgrunnen for reaksjonen hans er at Ung i trafikken mandag var på NRK Sørnytts sending og snakket om deres uro for en drive thru-bar som skulle åpnes i Risør.

Dette spurte vi JCP Prad om

* Hvilke vurderinger gjorde dere på forhånd?

* Hva skjedde underveis?

* Hvilke vurderinger gjorde dere da dere lurte NRK?
* Er det en vurdering dere i etterkant er fornøyde med?

* Kunne dere ha gjort noe annerledes?

* Er dere fornøyd med gjennomføringen av kampanjen?

Dagen etterpå gikk de ut og innrømte at det hele var et PR-stunt.

– Det er kanskje snakk om ungdommelig overmot. Det er ikke den største skaden som kan skje, men det svekker jo deres egen troverdighet, sier Bodahl-Johansen til NRK.

Det er byrået JCP Prad som står bak kampanjen for Ung i trafikken.

KOM24 har stilt byråleder Lars Eia Kirkholm en rekke spørsmål i saken, men har bare fått en generell SMS i retur.

Kirkholm skriver at økningen i fyllekjøring blant unge er dramatisk og at de derfor ville ta i bruk nye virkemiddel om budskapet.

– Burde vært tydeligere på avsender

Han skriver videre at gjennomføringen av drive thru-baren er reell og ble gjennomført med mange fornøyde ungdommer til stede

– Det vi ser i etterkant er at initiativet burde vært tydelige på hvem som var avsender, skriver han.

Han svarer ikke på spørsmål om hvorfor de ville lure NRK.

I faktaboksen kan du se hvilke spørsmål KOM24 har stilt byrålederen.

Daglig leder i Ung i trafikken, Stig Eid Sandstad, skriver i en e-post til KOM24 at de innimellom føler for å bruke sterke virkemidler for å nå fram med budskapene sine.

– Vi burde vært mer kritiske

Dette spurte vi Ung i trafikken om

* Hvilke vurderinger gjorde dere på forhånd?

* Hva tenker dere om samarbeidet med JCP?
* Er dere fornøyde med rådgivingen dere har fått fra JCP i denne saken?
* Sett i ettertid, kunne dere ha gjort noe annerledes i denne saken?
* Kan et slikt stunt der de lurar en nyhetsredaksjon svekke troverdigheten deres framover?
* Vurderer dere samarbeider med JCP?

– Vi er en liten organisasjon som jobber landsdekkende, og da må vi innimellom hyre inn ekstern hjelp for å bistå på prosjekt. I dette tilfellet med stuntet i Risør, ble vi foreslått en strategi av JCP. Denne strategien tok for seg hele prosessen med arrangementet som skulle gjennomføres, fra A til Å, skriver han i e-posten.

– I utøvelsen av denne planen burde vi vært mer kritiske, skriver han videre.

Sandstad er tydelig på at stuntet skulle skape engasjement, og hadde ikke til hensikt å lure eller villede og skriver at de beklager for at dette ble utfallet.

– Vurderingene vi selv gjorde var ikke gode nok, og derfor gikk vi fort ut og beklaget.

Han sier at de nå vil evaluere utfallet i samråd med JCP.

– Denne feilen har vi lært av, og den skal ikke gjenta seg.

Powered by Labrador CMS