JCP Prad står bak kampanje som prøvde å lure NRK
Får massiv kritikk i ettertid. - I utøvelsen av denne planen burde vi vært mer kritiske, innrømmer kunden.
– Hvis man sier dette er greit, vil man komme i en situasjon hvor man kan gå ut og juge for mediene, og dermed juge for offentligheten.
Det sier presseetisk ekspert Gunnar Bodahl-Johansen til NRK om Ung i trafikken sin seneste kampanje.
– Svekker troverdigheten
Bakgrunnen for reaksjonen hans er at Ung i trafikken mandag var på NRK Sørnytts sending og snakket om deres uro for en drive thru-bar som skulle åpnes i Risør.
Dagen etterpå gikk de ut og innrømte at det hele var et PR-stunt.
– Det er kanskje snakk om ungdommelig overmot. Det er ikke den største skaden som kan skje, men det svekker jo deres egen troverdighet, sier Bodahl-Johansen til NRK.
Det er byrået JCP Prad som står bak kampanjen for Ung i trafikken.
KOM24 har stilt byråleder Lars Eia Kirkholm en rekke spørsmål i saken, men har bare fått en generell SMS i retur.
Kirkholm skriver at økningen i fyllekjøring blant unge er dramatisk og at de derfor ville ta i bruk nye virkemiddel om budskapet.
– Burde vært tydeligere på avsender
Han skriver videre at gjennomføringen av drive thru-baren er reell og ble gjennomført med mange fornøyde ungdommer til stede
– Det vi ser i etterkant er at initiativet burde vært tydelige på hvem som var avsender, skriver han.
Han svarer ikke på spørsmål om hvorfor de ville lure NRK.
I faktaboksen kan du se hvilke spørsmål KOM24 har stilt byrålederen.
Daglig leder i Ung i trafikken, Stig Eid Sandstad, skriver i en e-post til KOM24 at de innimellom føler for å bruke sterke virkemidler for å nå fram med budskapene sine.
– Vi burde vært mer kritiske
– Vi er en liten organisasjon som jobber landsdekkende, og da må vi innimellom hyre inn ekstern hjelp for å bistå på prosjekt. I dette tilfellet med stuntet i Risør, ble vi foreslått en strategi av JCP. Denne strategien tok for seg hele prosessen med arrangementet som skulle gjennomføres, fra A til Å, skriver han i e-posten.
– I utøvelsen av denne planen burde vi vært mer kritiske, skriver han videre.
Sandstad er tydelig på at stuntet skulle skape engasjement, og hadde ikke til hensikt å lure eller villede og skriver at de beklager for at dette ble utfallet.
– Vurderingene vi selv gjorde var ikke gode nok, og derfor gikk vi fort ut og beklaget.
Han sier at de nå vil evaluere utfallet i samråd med JCP.
– Denne feilen har vi lært av, og den skal ikke gjenta seg.