Sveinung Skjong-Arnestad og FFO gikk systematisk til verks for å få regjeringen til å snu etter innkjøp av nye fjerntog.

Slik brukte de lobbyisme og kommunikasjon til å snu milliardvedtak

Sveinung Skjong-Arnestad og gjengen i FFO kunne ikke finne seg i utformingen på de nye togene. Da bestemte de seg for å ta grep.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av mars i fjor kom den første pressemeldingen. Norge skulle få nye 17 nye fjerntog til en verdi av åtte milliarder kroner. Det var opsjon på 83 til.

I utgangspunktet en gladnyhet for de som liker å ta tog. Det var bare ett problem.

– For mange mennesker med funksjonsnedsettelser, var det ikke mulig å bruke disse togene uten assistanse. På de nye lokaltogene kunne rullestolbrukere komme seg ombord selv, og ha tilgang til hele toget. På de planlagte nye langdistansetogene var ikke dette planen.

Det sier Sveinung Skjong-Arnestad, kommunikasjonsansvarlig i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), til KOM24.

Måtte ta tak

Det tok en liten stund før FFO fikk innsyn i detaljene i kontrakten. Arbeidet var satt i gang, og først i slutten av april kunne FFO engasjere seg.

– Først satte vi oss ned for å oppsummere de viktigste faktorene vi ønsket å reagere på, og bakgrunnen for hele saken. Vi tok noen runder internt for å finne ut hvilket budskap vi ville gå ut med. I tillegg måtte vi kartlegge mulighetene våre for å få gjort noe med det som allerede var bestemt, sier Skjong-Arnestad.

Oppgaven var vanskelig, og både politikere og journalister måtte kontaktes. På Stortinget hadde de et noe tynt håp om å få nok støtte til å reversere vedtaket.

– Vår beste mulighet var å engasjere opposisjonen på Stortinget, og telle oss fram til et flertall uten regjeringen. Det var ikke enkelt, men akkurat denne saken var så beint urettferdig. Og det var mange ting å reagere på for alle partiet, uansett om det var MDG eller Frp. Derfor hadde vi et håp.

FFO samarbeidet med Norges Handikapforbund, og gikk nøye fram. Skjong-Arnestad har selv en bakgrunn fra MDG, og et solid nettverk hjalp til for å få ting til å gå framover.

– Vi så på samferdselskomiteen på Stortinget, og fordelte politikerne mellom oss. Noen hadde vært i kontakt med enkelte tidligere i forbindelse med lignende saker. Og noen av politikerne hadde engasjert seg i dette temaet tidligere, sier han.

Pressen

Et annet ledd i prosessen, handlet om å få oppmerksomhet i media. Også her gjorde de en grundig bakgrunnssjekk for å finne ut hvilke journalister som kunne være interessert i skaen.

– Vi sjekket hvilke journalister som skrev om samferdsel, og som har omtalt lignende saker tidligere. Vi så fort at Aftenposten hadde en føljetong om Bergensbanen, og en rullestolbruker som ikke kunne reise med den. Da var det naturlig å ta kontakt med den redaksjonen.

I tillegg kontaktet de TV 2, og la vekt på å vise fram hvilke følger de nye fjerntogene ville få for enkeltpersoner. FFO ville bidra med å finne ansikter som kunne representere problemene utad.

– Konflikten var tydelig, men en utfordring var å holde det hele varmt gjennom prosessen. Vi sendte blant annet brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, og trakk oss fra «Toggruppen». Dette ga flere nye saker.

«Toggruppen» besto av representanter fra Bane NOR, Entur, Norske Tog, togselskapene, Ruter, Bufdir, Samferdselsdepartementet, og brukerorganisasjonene FFO, Norges Handikapforbund, Norges Blindeforbund og Hørselshemmedes landsforbund.

Hensikten med denne gruppen var blant annet at medlemmene skulle informeres og bidra i god tid før viktige endringer, noe FFO opplevde at de ikke ble i denne saken.

Snudde

Etter hvert klarte FFO og Handikapforbundet å samle opposisjonen på Stortinget, og et stortingsflertall sendte et formel brev med åtte spørsmål om prossessen til samferdselsministeren.

Noen uker senere ble det kjent at Samferdselsdepartementet ba Norske Tog og Jernbanedirektoratet gjennomgå innkjøpet av de nye fjerntogene en gang til.

15. november kom beskjeden fra Samferdselsdepartementet om at de nye togene skulle tilpasses bedre for folk med funksjonsnedsettelser.

– Jeg tror ikke dette hadde skjedd hvis ikke vi og Handickapforbundet hadde engasjert oss. Men opposisjonen på Stortinget skal også ha en stor del av æren for endringen vi fikk til, sier Skjong-Arnetad.

De som sto for innkjøpet av de nye fjerntogene, var Norske Tog. KOM24 har forsøkt å komme i kontakt med både Norske Tog og Samferdselsdepartementet, men vi har ikke fått svar.

Powered by Labrador CMS