Dette mener de er Norges mektigste lobbyister
Sjømat Norge leide inn ekstern hjelp da de fikk sin store seier. i 2019. Ketil Raknes sier at en lobbyist skal være en politikers beste venn, men lederen for myndighetskontakt i Fornybar Norge sier man av og til må kjefte på politikerne.
(Arendal): – Dagsordenmakt og beslutningsmakt er to forskjellige ting. Det å ha rett og få rett er to ulike ting. Du kan have your day i Dagsnytt18 og spaltene i Aftenposten, men det er avstemningen i stortinget som betyr noe når det kommer til stykket.
Det sier Ketil Raknes, leder for Institutt for kommunikasjon, School of Communication, Leadership, and Marketing ved Høyskolen Kristiania.
– Naturlig
Han var torsdag med på Klassekampens arrangement der man prøvde å finne ut hvem som er landets mektigste lobby.
Raknes mener historisk og empirisk sett er det Offshore Norge og havvirksomheten som er mektigst i Norge og sier det er betydelig hvordan de jobber med språk og virkelighetsbeskrivelser for å endre på ting.
– Det er naturlig at den sektoren som ansetter mest og genererer mest inntekter vil ha mest innflytelse, sier han.
Han sier at ideallobbyisten er politikerens beste venn.
– Han vet du har det vanskelig, men kan hjelpe deg med utfordringene, sier han og sier at relasjonsbygging betyr mye.
Raknes sier at det tradisjonelt sett er en type politisk kommunikasjon man ser mest av i media, den tradisjonelle.
– Politisk påvirkningskommunikasjon ser vi lite til. Møtene på Stortinget får mindre oppmerksomhet fra media og andre, sier han.
Blant paneldeltakerne ble Sjømat Norge dradd fram som en mektig lobbyorganisasjon.
Det mente også Dagens Næringsliv da de i 2019 kunne avsløre hvordan organisasjonen hadde klart å legge lakseskatt-saken død før den ble behandlet i Stortinget.
Avisen kunne avsløre at organisasjonen hadde hentet inn tjenestene fra statsminister Erna Solbergs tidligere spinndoktor Sigbjørn Aanes i First House og veteranene Claus Sonberg og Jan Glendrange i Zynk.
Kommunikasjonssjef i Sjømat Norge, Øyvind A. Haram prøvde å spille det ned i Klassekampens debatt og forklarte hva som skjedde.
Bakte kaker
– Jeg var aleine med å jobbe med kommunikasjon og fikk plutselig lakseskatten opp. Det reagerte våre medlemmer kraftig på, vi må lytte til de og framføre det til politikerne, sier han og mener at da måtte leie inn hjelp til noe de ikke er flinke på.
– Vi måtte ha folk som kunne politikk, sier han.
Han forteller hvordan de jobbet med lobbyarbeidet rundt lakseskatten.
– Vi brukte selskapene våre, de ringte rundt, for dette brant de for, sier han.
En av tingene de gjorde var at alle skulle lage en kake til kommunestyret og vise at her får dere utbetalt mye via de årlige utbetalingene fra Havbruksfondet.
Haram mener at langs kysten innså en del ordfører at de allerede fikk mye penger fra næringen.
– Det skjedde noe, det var en stolthet langs kysten, sier han.
Kjetil Raknes sier at effektive lobbyister aldri skryter over resultatene.
– Her lykkes man litt for godt, sier han om Sjømat Norges seier i første runde med lakseskatten.
– Her ble Stortinget maktesløst. Man må aldri si til Stortinget at de er maktesløse, men det framsto som om de bestemte hva Stortinget mente, sier han.
Der Sjømat Norge har store ressurser har Natur og Ungdom relativt lite å rutte med.
De var også med i debatten. De bruker både tradisjonell lobbyisme og aksjoner for å få oppmerksomhet.
– Må kjefte av og til
Gina Gylver, som er leder i Natur og Ungdom, fikk spørsmål fra debattleder om det var vanskelig å ikke skrike hele tiden.
– Vi må gjøre begge deler. Vi vet godt hva som fungerer i personlige møter. Når de snakker med deg, så funker det ikke å stå og vræle, men man må være hyggelig og han en viss grad av høflighet, selv om det kan være vanskelig. Det er ordentlig tøft å gå på Stortinget å møte de som er ansvarlige for beslutninger for vår fremtid og være hyggelig og rolig, for vi vet det er måten å få de til å lytte, sier hun og fortsetter;
– De har sikkert gode intensjoner, det må man minne seg selv på når vi går inn i møtene. Så vi prøver å gjøre litt av begge deler, sier hun.
Raknes sier at man definerer lobbyisme som alle forsøk på påvirke utforming av norsk offentlig politikk og at alle interesseorganisasjoner driver med det. Han mener at det er de ressurssterke aktørene som får en fordel der.
Men der Raknes mener at en lobbyist bør være politikernes beste venn, så mener Robert Kippe, leder for myndighetskontakt i Fornybar Norge, at man av og til må kjefte på politikerne.
– Det vanskelige er å balansere ris og ros. Det ideelle er å aldri kritisere politikerne. Skal du få goodwill er det sjelden noe å tjene på å gi ris, men av og til må man bruke det for man må sette dagsorden. Vi kjenner til nyhetskriteriene, da er kritikk det som får gjennomslag, sier Kippe.