![Ut fra bildene Instagram har delt av det nye redigeringsverktøyet, blir det mer likt
redigeringsverktøyet i TikTok. Ut fra bildene Instagram har delt av det nye redigeringsverktøyet, blir det mer likt
redigeringsverktøyet i TikTok.](https://image.kom24.no/603232.webp?imageId=603232&width=720&height=411&format=jpg)
Stor Reels-lansering fra Instagram – blir mer lik TikTok
I en bloggpost fredag fortalte Instagram om ikke mindre enn fire nyheter for Reels, og enkelte av dem er allerede på vei ut til norske brukere. Reels er Metas TikTok-konkurrent, og med fredagens lansering, blir Reels litt mer lik konkurrenten.
Den kanskje viktigste av fredagens lanseringer er et nytt redigeringsverktøy for Reels-videoer. Mens du tidligere måtte legge til ulike elementer i videoene separat, får du i det nye verktøyet en tidslinje hvor video, lyd, tekst og stickers kan redigeres sammen.
Med den nye tidslinjen blir det enklere å synkronisere ulike innholdselementer og effekter med hverandre i videoen. Ut fra bildene Instagram har delt av det nye redigeringsverktøyet, blir det mer likt redigeringsverktøyet i TikTok.
En ny trending-side vil vise deg hvilken musikk og hvilke emneknagger som trender på Instagram Reels til enhver tid. Listen viser hvor mange ganger hver låt og hver emneknagg har vært brukt, og lar deg velge musikken til din egen reel eller lagre den som favoritt til senere.
Du finner trending-siden under Profesjonelt dashbord på profilsiden din.
Innsikt får også en oppgradering med denne lanseringen. På hver reel vil du nå kunne se hvor mange sekunder brukerne har sett av hver reel i gjennomsnitt, og hvor lang tid reelen har blitt sett totalt. Dette kommer i tillegg til antall visninger, engasjement og andre tall du allerede har i Innsikt.
En ny knapp på hver reel vil ta deg direkte til innsikt, uten at du trenger å gå via det prodefjonelle dashbordet på profilsiden din.
Når en bruker som ser en reel begynner å følge kontoen din, vil du få et varsel fra Instagram.
Instagram Gifts er en funksjon som lar andre brukere kjøpe en pengegave som de kan gi til innholdsskapere de setter pris på. Den har hittil bare vært tilgjengelig i USA. Nå utvides Gifts til en rekke nye land, og de som mottar gaver får mulighet til å gi en takk til de som har gitt gaven.
Norge stod dessverre ikke på listen over nye land som kan ta i bruk Instagram Gifts, så norske innholdsskapere må fortsatt smøre seg med tålmodighet.