TikTok sin nye Instagram-konkurrent tar USA med storm.
TikTok sin nye Instagram-konkurrent tar USA med storm.

TikTok sin Instagram-konkurrent tar USA med storm

Rett før påske dukket en helt ny app opp blant de ti mest nedlastede i USA. Lemon8 er en bilde- og videoapp som konkurrerer med Instagram og Pinterest, og er egentlig ikke lansert ennå. Likevel har den passert 16 millioner nedlastinger. Selskapet bak Lemon8 er imidlertid godt kjent: TikTok-eier ByteDance.

Publisert

Lemon8 har eksistert siden mars 2020, og det har vært mulig å teste den, men ByteDance har ikke lansert den offisielt ennå. Mens sjefen for TikTok i USA ble grillet av politikerne i Kongressen, fikk amerikanske influensere en invitasjon fra ByteDance til å prøve Lemon8 før den skal lanseres i USA.

- Lemon8 bruker den samme anbefalingsmotoren som har gjort TikTok til en suksess, stod det i invistasjonen, ifølge New York Times.

ByteDance har allerede to av de mest populære appene i USA med TikTok og redigeringsappen CapCut, og nå ser de ut til å få et tredje ben å stå på.

Lemon8 beskrives som en blanding av Instagram og Pinterest. Den sies å ha mer fokus på livsstil, enn på ren underholdning, og har ikke den vertikale scrollingen fra video til video som TikTok er kjent for. I stedet er det en strøm av bilde- og videoposter, slik Pinterest og «gamle Instagram» har.

I tillegg til å følge brukere, kan du velge å se innhold om temaer som interesserer deg, som mote, sminke, mat, reiser og så videre. Du kan tagge hvor du har kjøpt produkter og hva de kostet, så appen legger til rette for å påvirke til kjøp.

38 prosent av Lemon8s 16 millioner nedlastinger er fra Japan. I tillegg er den tilgjengelig i en del asiatiske land, som Filipinene, Singapore, Thailand, Indonesia og Vietnam, og i USA og Storbritannia.

Det er mistanke om at den voldsomme veksten i USA ikke er helt tilfeldig. I tillegg til at en rekke inluensere har fått invitasjon til å test appen, har flere prominente TikTokere kommet med forbausende likelydende hyllester av Lemon8.

- Det er som om Pinterest og Instagram ble sammen og fikk en baby, har gått igjen i flere av anbefalingsvideoen på TikTok.

Ifølge Insider har ByteDance betalt en rekke influensere for å anbefale appen i forbindelse med at den ble tilgjengelig i USA og Storbritannia. TechCrunch fant over 350 videoer på TikTok som anbefalte andre å laste ned Lemon8, og de fleste brukte flere av de samme frasene for å beskrive appen.

Lemon8 er ikke tilgjengelig i Norge foreløpig.

Powered by Labrador CMS