Med over 20 års erfaring innen salg og markedsføring, har Kristian L. Thomassen nå skrevet sin første bok.

Gir ut utradisjonell ­bok: – Selv de mest erfarne markedsførerne kan ha godt av å skifte fokus

I sin nye bok tar Kristian L. Thomassen leserne med på pub-crawl gjennom sosiale medier – der LinkedIn er konferansehallen og TikTok er nattklubben.

Publisert

Med boken «Fra saloon til barstrøk – markedsføring før, nå og fremover» gir Kristian L. Thomassen leserne et nytt blikk på sosiale medier ved å beskrive dem som «utesteder og kafeer» i en levende digital by.

Med karakteren Ava som veiviser, tar Thomassen leserne med på en metaforisk reise fra de første dagene med mIRC og AltaVista til dagens plattformer som TikTok og LinkedIn.

Annerledes lesing

Ideen til boken oppsto under en samtale på en kafé i Kristiansand, forteller Thomassen, som har over 20 års erfaring innen salg og markedsføring. 

Kristian L. Thomassen fikk ideen til boken på kafé for to år siden. Nå har den blitt en realitet.

– Vi satt en gjeng digitale markedsførere, og jeg tenkte plutselig at måten vi snakker her, i det virkelige liv, ligner kommentarfeltene på Facebook eller LinkedIn, sier han.

Arbeidet med boken tok to år, ofte mellom travle dager i eget byrå, Falk Media, og oppdrag som foredragsholder. 

– Det å si det høyt til folk gjorde at jeg måtte gjennomføre. Ellers kunne det lett blitt et prosjekt som ble liggende, forteller Thomassen.

Han kombinerer fakta og fiksjon for å gjøre boken underholdende. 

– Jeg ville at det skulle være en annerledes måte å lese om markedsføring på – mer underholdende og mindre formelt, legger han til.

Sosiale medier som utesteder

For Thomassen handler sosiale medier om mer enn bare promotering; det handler om å bygge relasjoner og tillit – akkurat som man ville gjort på en kafé eller et utested.

– Facebook og LinkedIn kan sammenlignes med konferansehaller, hvor man mingler og knytter profesjonelle bånd. TikTok, derimot, er som et utested hvor folk kommer for å bli underholdt, forklarer han.

I boken sammenligner markedsføreren LinkedIn og Facebook med konferansehaller, hvor folk mingler og knytter profesjonelle bånd.

Bedrifter som vil lykkes på sosiale medier må tilpasse innholdet til plattformens unike karakter, mener Thomassen.

– Du kan ikke ta med LinkedIn-mentaliteten til TikTok – du må underholde der folk forventer underholdning, sier han.

Tittelen «Fra saloon til barstrøk» reflekterer hvordan internett har utviklet seg fra de første, enkle sosiale møteplassene til dagens komplekse digitale landskap.

– Da internettet kom til Norge på 90-tallet, var mIRC et av de få sosiale stedene, forteller Thomassen.

Han beskriver internett som en storby som har vokst og tiltrukket seg stadig flere innbyggere og møteplasser.

– Nå er det som et barstrøk med ulike «utesteder» for forskjellige formål – noen ganger vil vi underholdes, andre ganger vil vi sosialisere eller knytte profesjonelle bånd, sier han.

Fremtidens sosiale medier

Thomassen ser også fremover i boken, der han trekker paralleller mellom trender i internettutviklingen og hvordan flere nå trekkes mot nisjeplattformer som Strava og desentraliserte nettverk som Mastodon og Pixelfed.

– Akkurat som når folk søker små, unike steder i storbyer, ser vi en utvikling mot mer personlige, brukerstyrte plattformer, forklarer han.

Ifølge Thomassen vil personvern og utviklingen av kunstig intelligens drive denne trenden videre.

– Når de store plattformene strammer grepet om personvern og brukerinnhold, søker flere seg til mindre, brukerstyrte plattformer – som å trekke inn i sidegatene i en storby for å finne nisjekafeer med en personlig atmosfære, utdyper han.

Ufarliggjør markedsføring

Boken retter seg mot markedsførere, studenter og gründere. Thomassen forklarer at han ønsker å ufarliggjøre markedsføring ved å tegne et mer jordnært bilde av faget.

– Markedsføring handler egentlig bare om menneskelige relasjoner. Det handler om å tørre å være til stede, ikke nødvendigvis å være «dressed to impress», sier han.

Thomassen håper at gründere vil forstå at markedsføring ikke trenger å være en jakt etter perfeksjon eller dominert av tall og strategiske analyser. Det handler om å ufarliggjøre prosessen, våge å ta initiativ og se markedsføring som en naturlig del av relasjonsbygging.

– Selv de mest erfarne markedsførerne kan ha godt av å skifte fokus bort fra bare tall og avkastning. Kanskje lærer du ikke noe helt nytt, men du utvider perspektivet ved å se ting fra en annen vinkel, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS