Diplom is rydder etter 17. mai-festen
Is-produsenten står bak LinkedIn-stafett: – I utgangspunktet var det ingen tanke om at dette skulle bli så «stort», eller utvikle seg til en stafett, sier Mari Ellestad i Diplom Is.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det begynte som en idé internt fra egen organisasjon, sier direktør Strategi og kommunikasjon i Diplom Is, Mari Ellestad til KOM24.
For en uke siden annonserte produsenten at Diplom-Is medarbeidere skal ut å rydde ispinner, teskjeer, emballasje og annet avfall onsdag 18. mai på LinkedIn.
– Ideen kom på bordet i mars, og vi synes dette var et fint initiativ.
Dagen derpå
Diplom Is begrunner dette med at i år er første skikkelige 17. mai-feiring siden 2019, og at det dermed er forventet en mer typisk «dagen derpå».
– Det er klart det beste er om vi ikke finner noe søppel å rydde, for da betyr det at folk har ryddet opp selv. For selv om vi skal rydde etter festen, betyr ikke det annet enn at vi rydder søppel som har kommet på avveie.
Og at LinkedIn-posten skulle få et så stort engasjement, hadde de ikke sett for seg.
– Vår umiddelbare tanke var at dette hadde vi lyst til å få til. Deretter hev vi oss rundt og kontaktet Hold Norge Rent (HNR), for å få kunnskap og kompetanse om hvordan dette kan gjennomføres rent praktisk.
«Stafettpinnen» ble deretter sendt til Ringnes.
– Vi tenkte på de som en annen passende aktør som har produkter det konsumeres mye av 17. mai. Og vi synes det er veldig hyggelig at de slang seg med på dette initiativet.
Over 70 000 eksponeringer
Innlegget har de siste dagene skapt et voldsomt engasjement og har i skrivende stund litt over 73 000 eksponeringer, mer enn 4300 klikk og over 1600 reaksjoner. Innlegget har blitt delt og flere har kommentert at dette er et fint tiltak under emneknaggen #likefinsomfør.
Denne knaggen ble etablert av HNR under pandemien da folk brukte naturen mer enn tidligere.
– I utgangspunktet var det ingen tanke om at dette skulle bli så «stort», eller utvikle seg til en stafett, men det at mange har engasjert seg i etterkant, er noe vi setter veldig pris på.
Dette er første gang isprodusenten har tatt initiativ til en slik kampanje. Ideen er kun luftet på LinkedIn og posten med grafikk er utformet av Øystein Bonvik.
– Posten er organisk og vi håndterer kommentarfeltet selv. Men i og med at oppmerksomheten rundt dette har vært langt over hva vi forventet, kommer vi til å bruke Bonvik fremover i forbindelse med dette, da vi har en liten kommunikasjonsavdeling i Diplom-Is.
Flere av kommentarene og tilbakemeldinger er at dette er et fint initiativ, men at det ikke burde være nødvendig.
– Det er vi helt enige i, men så vet vi at det tradisjonelt sett er et behov for opprydding etter den store dagen. Dette er også beskjeden vi får fra HNR.