Fra venstre: Håkon Rønning, Jan-Erik Larsen og Kristian Hvilen deler sine meninger om hva Ap bør gjøre med kommunikasjonen sin nå.

Slik mener de Arbeiderpartiet bør kommunisere nå

Kommer positiviteten rundt Arbeiderpartiet til å vare fram til valget 8. september? Ikke uten god kommunikasjon, mener PR-toppene.

Publisert Sist oppdatert

– Den positive omtalen gir definitivt et pusterom og energiboost, men det er viktig å huske at dette er et øyeblikksbilde. Det kan være vanskelig å holde trykket oppe, skriver Kristian Hvilen om situasjonen i Arbeiderpartiet i en e-post til KOM24.

I slutten av januar ble det klart at Senterpartiet gikk ut av regjeringen, og at Arbeiderpartiet nå styrer landet alene.

Deretter ble Jens Stoltenberg tatt inn som finansminister, noe som har bidratt til å gi Ap et solid hopp på meningsmålingene.

– Kommunikasjonsfolkene er avhengig av god samhandling med resten av organisasjonen, regjeringsapparatet, stortingsgruppa, partikontoret og partiorganisasjonen, for å legge planer og håndtere sakene som kommer opp. Nå er det høy motivasjon og glød og lettere å få til god samhandling, skriver Hvilen, som er Managing Partner i PR-byrået Rud Pedersen.

Den 12. februar kom også NRK med en måling, som viste at Jonas Gahr Støre for første gang på lenge er mer populær som statsministerkandidat enn Høyres Erna Solberg.

Hvilen mener det bør være mulig for Ap å dra nytte av den positive vinden.

– De må være veldig tydelige på hvilke konkrete resultater de har fått til. Ap har ikke vært flinke til å synliggjøre de positive resultatene av politikken, selv om de faktisk har lykkes med utrolig mye.

Partiet må få folk til å forstå hvordan politikken påvirker hverdagen deres, mener han. Enten det gjelder energikrisen eller Norges håndtering av krigen i Ukraina.

– Det er mange kriser, med en fornyet Jonas og Jens på laget bør Ap klare å håndtere dem. Da kan kriser snus til noe positivt for Aps oppslutning. Det blir en større utfordring å finne flertall i Stortinget. Det må håndteres kommunikasjonsmessig også. Samtidig kan de utnytte fordelen av at en-parti regjering raskere kan ta beslutninger. 

Samtidig advarer han mot å undervurdere Høyre, selv om Fremskrittspartiet og Sylvi Listhaug har vist seg å være den største konkurrenten på målingene den siste tiden.

– Høyre har et sterkt kommunikasjonsteam. De har klart å avspore debatten vekk fra regjeringens gode nyheter mange ganger, særlig tydelig når statsbudsjettet ble lagt frem i høst. Ap må finne en måte å effektivt stoppe dette.

Treffer godt

Også Håkon Rønning i Corporate Communications tror de som jobber med kommunikasjon i Ap har det gøy på jobb nå.

Siden partiet gikk inn i regjering etter valget i 2021, har flere kriser og dramatiske avganger preget partiet. Tidvis har det vært vanskelig å spore noe som helst av positivitet rundt statsminister Støres prosjekt.

– Oppsvinget er en kombinasjon av god ledelse, god timing og offensive beslutninger, men god kommunikasjon har det også vært. Fra Luciadagen hvor dette så alt annet enn lyst ut, via Støres standhaftighet, ydmykhet og tydelighet i intervjuene fram mot jul, skriver Rønning.

Han trekker også fram Støres opptreden på NRK-programmet A-laget, og talen han holdt på NHOs årskonferanse, som positive innslag.

– Offensiv håndtering av Sp-exiten, og maksimering av verdien av Jens Stoltenbergs inntreden, har selvfølgelig også vært viktig. Sentimentet for Arbeiderpartiets budskaper om sikkerhet, samarbeid og ansvarlighet på Norges vegne er godt, og meningsmålingenes tale er klar. Jeg kan tenke meg det er motiverende for hele organisasjonen, også de som jobber med kommunikasjon.

Unngå arroganse

Jan-Erik Larsen i Kruse Larsen viser til sitt Facebook-innlegg om temaet, der han blant annet skriver at valget er mer åpent nå enn før Støre presenterte sin nye regjering.

– Den positive omtalen gir helt andre muligheter til å komme ut med et positivt og offensivt budskap, og de slipper å bare måtte håndtere negative saker reaktivt. De kan fortelle en «renere» og tydeligere historie basert på Aps egen politikk. 

– Det som har skjedd, gir hele organisasjonen og hele det store apparatet av tillitsvalgte en enorm ny giv, masse energi. Det vil bli mye lettere å få medlemmer og tillitsvalgte på alle nivåer til å stille på alt mulig, ikke minst i den mer intense valgkampen fra august til 8. september.

Han mener Ap må legge en plan for det strategiske budskapet regjeringen skal presentere fra nå og til valget.

– Ap må ikke henfalle til arroganse og maktfullkommenhet, de må smile og være i godt humør, og de må gjennom intern kulturbygging og kommunikasjon med egne folk få dem med på det nye prosjektet og motivere til ikke å drive med lekkasjer og altfor mange egenmarkeringer utenfor den strategiske dagsorden, avslutter Larsen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS