Twitter Inc eksisterer ikke lenger – derfor gjør Elon Musk dette
Har blitt rammet av en massiv reduksjon i annonseinntektene.
Eierselskapet til Twitter har endret navn. Det fremgår av rettspapirer fra et søksmål i California.
– Twitter, Inc. er fusjonert inn i X Corp., og eksisterer ikke lenger, står det i dokumentene.
Helt siden han la inn det første budet på Twitter våren 2022, har Elon Musks visjon vært å gjøre Twitter til ‘The everything app’ – alt mulig-appen. Det innebærer blant annet å tilby finansielle tjenester gjennom appen.
I investorpresentasjonene har brukte da han skulle finansiere oppkjøpet, fortalte han at finansielle tjenester skulle generere 1,3 millioner dollar i årlige inntekter for selskapet innen 2028. I november i fjor sendte Twitter inn de første papirene for å registrere seg som betalingsformidler.
Navnevalget er ikke tilfeldig. Rundt årtusenskiftet var Musk sjef i selskapet X.com. Hans visjon var å gjøre X.com til en ‘everything app’ for finansielle tjenester. Det gikk ikke så bra. Musk fikk sparken fra sitt eget selskap, det skiftet navn og satset alt på sin populære betalingstjeneste PayPal. Resten er historie.
Nå prøver han altså igjen.
I to intervjuer denne uken fortalte Musk at Twitter nå har ca. 1500 ansatte, og at han forventer at selskapet kan være lønnsomt igjen neste kvartal.
Ifølge Twitter-eieren er kostnadene redusert fra 4,5 milliarder dollar årlig til 1,5 milliarder dollar. Han sa også at selskapet har blitt rammet av «en massiv reduksjon i annonseinntekter».
Tidligere i forrige uke markerte Twitter kontoene til både amerikanske NPR og engelske BBC som «statsfinansiert media». Han begrunnet det med likebehandling.
– Når vi markerer medier fra andre land som statsstyrte, må vi gjøre det med amerikanske også, svarte han en representant for NPR på Twitter.
Flere medier fra blant annet Kina og Russland er markert som statsstyrte medier (state-affiliated media), en betegnelse som ifølge Twitters egen dokumentasjon brukes på medier hvor staten har redaksjonell kontroll.
Både NPR og BBC er redaksjonelt uavhengige, men NPR er en non-profit som får støtte blant annet fra det offentlige og BBC er lisensfinansiert. Vårt eget NRK har foreløpig ikke fått noen merkelapp av Twitter.