Flere opplevde feil i skattemeldingen. Slik jobbet kom-avdelingen
Astrid Bugge Mjærum og resten av de som jobber med kommunikasjon i Skatteetaten har mye å gjøre om dagen.
– Denne perioden er rett og slett alltid veldig gøy og spennende for oss. Det er fordi vi får bruke hele kommunikasjons-apparatet vårt til å treffe hele Norges befolkning, sier Astrid Bugge Mjærum til KOM24.
Mjærum er kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten. Den jobben har hun hatt i fem år, men hvert år byr på nye erfaringer når skattemeldingen sendes ut.
– Det dukker opp nye ting. For eksempel har vi de siste årene måttet kommunisere mer rundt krypto. I år har vi også hatt spesielt fokus på svindelforsøk, siden kriminelle aktører utgir seg for å være oss, sier hun.
Alle deler av faget
Som kommunikasjonsdirektør og medlem av ledergruppen har Mjærum et stort ansvar. Men hun er ikke alene.
Over 1000 ansatte svarer på henvendelser, og i selve teamet som driver med kommunikasjon er de rundt 20 medarbeidere.
– Vi jobber med alle deler av faget vårt. Det er internkommunikasjon, håndtering av presse og informasjonskampanjer. Og hver år må vi alltid forberede oss på litt krisekommunikasjon, sier Mjærum.
Skatteetaten har som tidligere hatt noe trøbbel med innlogging og treghet i skattemeldingen i år. Når det skjer, merkes det i kommunikasjonsavdelingen.
– Selv om det aller meste går bra hvert år, er det såpass mange som skal innom for å sjekke sin skattemelding. Så det er alltid noe vi må ta tak i. Men vi har en egen beredskap knyttet til det, og informasjonen mellom oss internt og til andre fagmiljøer i Skatteetaten går raskt.
– Også er det sånn at med en gang siden hikker litt, så ringer VG, sier Mjærum og ler.
De opplever kontakten med pressen som god. Mjærum opplyser at de ellers i året får rundt tre henvendelser fra mediene om dagen. I perioden mellom mars og mai, når skattemeldingene kommer, er de oppe på rundt ti om dagen.
I skattemeldingsperioden er det flere tusen oppslag som hjelper befolkningen med det de skal gjøre.
Feil i meldingen
Torsdag forrige uke opplevde flere tusen aksjonærer at det sto feil i deres skattemelding, skrev NRK.
125.000 privataksjonærer og 60.000 av rundt 384.000 norske aksjeselskap fikk beskjed om at de hadde en formuesverdi på null kroner.
Dette gjorde at Mjærum og teamet måtte kaste seg rundt. Det innebar at de dagen etter kunne fortelle at det kun var rundt 4.000 personer som manglet informasjon om aksjene sine, som har levert skattemeldingen.
Disse vil få nye, riktige aksjeoppgaver og må selv legge inn nye tall, hvis de ikke alt har gjort det. Skatteetaten vil informere disse direkte, opplyser Mjærum.
– Det vi var veldig opptatt av da, var å rette feilen og gi informasjon til brukerne det gjaldt. I tillegg er det viktig å svare pressen på en god måte. Noen ganger klarer vi å gjøre de to tingene parallelt, sier hun.
De har ikke opplevd veldig mange sinte henvendelser så langt.
– Det er ikke så mange som er sint eller oppgitt. De aller fleste ønsker å gjøre det som er riktig, men mange synes det er vanskelig. Og det kan jeg forstå. Samtidig er det slik at vi kommuniserer til en hel befolkning, så noen få kan være sinte, avslutter Mjærum.