Tidligere AdColony-profiler startet eget selskap
– Vi så at det var et behov i markedet.
Tidligere i år valgte LinkedIn å avslutte alle sine globale partneravtaler. En av disse samarbeidspartnerne var AdColony, som representerte LinkedIn Marketing Solutions i Skandinavia og Tyrkia.
Tina Rødahl og Oliver Dypedal jobbet begge for AdColony og valgte å starte opp det de kaller en «spin-off» av AdColony etter oppsigelsen av partneravtalene.
Resultatet ble markedsføringsselskapet Peer Group, og nå skal de hjelpe B2B bedrifter med å bygge lønnsom og langsiktig vekst på LinkedIn.
– Vi så at det var et behov i markedet. Vi fikk flere henvendelser fra bedrifter som ville ha hjelp, så jeg og Oliver ble nysgjerrig på hvor langt vi kunne eventuelt dra dette, sier Rødahl til KOM24.
Det har sine fordeler å ha jobbet både tett med og for LinkedIn. Ifølge Rødahl så har de hatt tilgang på innsikt og data som andre ikke har.
Det kommer selvfølgelig godt med når man er rådgiver for bedrifter som ønsker å vokse og ta posisjon på LinkedIn.
– Det krever stamina
Begge partene i Peer Group er førstegangs-gründere, men Rødahl sammenligner det med hennes arbeid for å få bygd en ny svømmehall i Oslo. Hun var nemlig en av de største pådriverne for opprettelsen av Manglerud bad og aktivitetshus.
– Prosessen er veldig lik, minus all regnskapet man må ta seg av i bedriften. Det krever stamina og en tydelig visjon på hva man vil oppnå.
Hun opplever å starte sin første bedrift som både gøy og lærerikt, og til tross for et marked som er preget av endringer og økte kostnader så ser hun gode muligheter for Peer Group framover.
– Vi skal finne gode løsninger som får resultater uten at det skal koste sinnssykt mye. Ambisjonene er der, og vi skal gjøre vårt ytterste for at B2B merkevarebygging og diskusjonene skal få lov til å leve og utvikle seg, sier Rødahl.
Likevel stikker hun en finger i jorda og uttrykker at hun føler noe spenning med tanke på hva framtiden bringer.
– Vi ser lyset foreløpig, det er en del bedrifter som tar kontakt og vil samarbeide med oss. Det blir spennende å se hvordan dette forsetter. Forskning og vår erfaring er at det ligger enorme gevinster for bedrifter som tenker langsiktig merkevarebygging når det stormer som verst. Men det kan likevel være krevende å gjøre i tiden vi er i, avslutter Rødahl.