Rosenborgs nye logo har fått mer oppmerksomhet enn hvor mye den er forandret.
Rosenborgs nye logo har fått mer oppmerksomhet enn hvor mye den er forandret.

Dette er byrået bak den «nye» RBK-logoen

Rosenborg har fått ny drakt og logo. Investeringen skjer i en tid der klubbens økonomi er hardt presset. 

Publisert Sist oppdatert

Fjorårets sesong var Rosenborgs dårligste siden 1977. Nå har de «staket ut en klar retning for veien videre». 

I 2023 har nemlig klubben, sammen med Nonspace, jobbet med å fornye deres merkevare. Resultatet er en merkevarestrategi, visuell identitet og designsystem. 

«Ny» logo

Rosenborgs nytegnede logo er en videreføring av den originale, med små rettelser i detaljer og vinkler. 

Ser du forskjellen? 

Før (venstre) og etter (høyre).

– Det er ikke store forandringen, men en rentegning og oppussing, forklarer Tore Bjørseth Berdal. 

Han er daglig leder i Rosenborg, og innrømmer at det er utfordrende å endre noe så symbolsk som en klubblogo. 

– Fotball og logo vekker følelser. Det er ikke mange logoendringer blant fotballklubber som har blitt godt mottatt de siste årene, for å si det slik. 

– Har dere vært for feige? 

Tore Bjørseth Berdal mener at logoen er investering som er riktig for klubben.

– Vi må ha respekt for historien. Det er en historie som er ganske viktig for oss, og som vi skal ta vare på. Så her synes jeg vi treffer godt. Jeg synes ikke vi har vært feige, jeg synes vi har vært akkurat passe, svarer Berdal. 

«Alltid fremover»

Men merkevarestragien er mye mer enn bare en rentegnet logo, forsikrer Berdal om. 

Sammen med det de leverer ute på gressmatta, skal den sørge for at Rosenborg fortsatt er hovedleverandør av tema til lunsjpraten. 

– Nå er det den kommersielle siden vi virkelig gjør et stort løft på. Vi har jobbet med å definere hva Rosenborg er og skal være, hvordan vi skal se ut, føles og oppleves. Det er en ekstrem oppussing som har skjedd, sier han.

Sammen med Rosenborg har Nonspace utviklet merkevarestrategien «Alltid Fremover». 

Gründer og kreativ leder i Nonspace, Stian Ward Bugten.
Kreativ Leder og Partner i Nonspace, Stian Ward Bugten.

– Logoendringen kom som en konsekvens av at den hadde mange feil. Alt var skjevt og feil. I tillegg handler det om å tenke designsystem gjennomgående gjennom hele klubben, sier Stian Ward Bugsten, Kreativ Leder og Partner i Nonspace. 

Han forteller om en prosess som har inkludert både supportere og spillere, og han håper å ikke trå feil. Derfor har de gjort mye research og gått grundig til verks for å forstå hele merkevareopplevelsen av Rosenborg, sier han. 

Kjernen i den nye identiteten er et helt nytt designsystem med oppdatert logo som er inspirert av den tradisjonsrike diamanten og videreført med moderne detaljer og vinkler som hyller klubbens stiftelsesår, 1917. 

Berdal uttrykker stor tilfredshet med arbeidet byrået har utført og ser fram til å videreføre samarbeidet. 

– Det øyet for detaljer de har, det er ganske rått. Vi er rett og slett imponert over den jobben de har gjort, sier han. 

Fornyelsen strekker seg videre til en egenutviklet font, «Rosenborg 1917».

Fargepaletten er tro mot Rosenborgs røtter med sort og hvitt, mens den introduserer «Rosenborg-grønn» som en ny aksentfarge.

Ikke gratis

Å gjøre en total gjennomgang av klubbens visuelle uttrykk er imidlertid ikke gratis. 

Berdal ønsker ikke å utdype hvor mye klubben må ut med for merkevareendringen. 

Investeringen skjer i en tid der klubbens økonomi er hardt presset, samtidig som ordlyden for herrelaget lyder «vi må selge før vi kan kjøpe». 

– Det er nok noen som lurer på om dette er fornuftig bruk av midler, spesielt med tanke på den situasjonen dere befinner dere i. Hvordan svarer du på det? 

– Jeg mener jo at dette hører hjemme. Det er en fornuftig investering vi mener klubben trenger. Vi mener det var en riktig investering for å investere i fremtiden, svarer Berdal.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS