Andreas Wabø og Peter Skovholt Gitmark er optimistiske for framtiden for det nylig sammenslåtte Burson-byrået.

Har kuttet 45 stillinger på noen år: Slik skal Burson få til vekst igjen

Etter år med fallende kurve skal Burson nå spisse seg og bli relevante igjen.

Publisert Sist oppdatert

(Arendal): Det har vært noen brutale år for selskapene BCW og Hill+Knowlton i Norge.

Millionene har rent ut og det samme har antall ansatte.

I 2019 hadde de to byråene til sammen 80 ansatte i Norge. 

Fem år seinere er det bare 35 ansatte igjen, etter et år der omsetningen gikk ned fra 82 millioner kroner til til 66 millioner kroner og årsresultatet gikk fra minus 3,9 millioner kroner til minus 16 millioner kroner for det som inntil nylig het Hill+Knowlton.

– Aldri noe som er lett

– Som jeg har sagt tidligere så har selskapet hatt en fallende formkurve over mange år og vi har rett og slett vært nødt til å flyte lettere i vannet. Vi opererer i det samme markedet som alle andre som det har stått om i KOM24 og Kampanje og det er klart det har vært tøffe tider og da må vi rigge oss deretter, sier byråsjef Andreas Wabø.

Bare det siste året har 19 personer forsvunnet ut dørene fra de to byråene.

Han møter KOM24 under Arendalsuka for å snakke om det nye byrået Burson, som er en realitet etter sammenslåingen av byråene Hill+Knowlton og BCW. 

Peter Skovholt Gitmark leder politisk avdeling i Burson, er grillsjef på sommerfestene deres og er det de brander hardt for en Burson person.

Wabø ble seint i 2022 hentet inn for å snu den negative trenden man hadde sett over flere år.

– Beskriv perioden du har ledet byrået. Det har ikke vært bare lette tak?

– Er det noe som er lett da? Jeg har vært i denne bransjen såpass lenge at det aldri er noe som er lett, men det går vesentlig lettere når vi jobber godt sammen som et lag.

– La meg omformulere; hvordan har det vært?

– Det har vært spennende. Men omstilling er også utfordrende og krevende. Særlig når du jobber med å resette et selskap og bygge det for framtida, samtidig som du har et tøft marked. Så det krever ekstra harde tak fra vår side. Vi må stå opp tidligere enn konkurrentene våre og stå klare med piggskoene på, på startstreken hver dag for vinne.

– Var det dårligere stilt i Hill+Knowlton enn du trodde da du kom?

– Det er vel sjelden man kommer inn som leder og tenker at det er bedre stilt enn man blir fortalt. Det har jeg aldri hørt om.

– Det var kommunikasjonsversjonen av et ja, du kom med nå?

– Jeg liker å være i en utfordrerposisjon, det er derfor jeg er her, og det er utrolig gøy å bygge, sammen med det fantastiske teamet og de flotte kundene vi har. Det er en veldig positiv vibe her nå, så vi ser egentlig bare framover, det er kun fremtiden vi kan gjøre noe med, sier han.

I oktober 2023 ble BCW en del av Hill+Knowlton og i begynnelsen av august i år kom nyheten om at byråene blir samlet under Burson-paraplyen.

Nå går de rundt og kaller seg Burson persons, og en som har vært det i ti år er Peter Skovholt Gitmark.

– Tilhenger av det nye selskapet

Han startet sin byråkarriere i BCW i 2014, før han etter fem år gikk til Hill+Knowlton.

De siste årene har han vært CCO, chief client officer, for hele Europa i Hill+Knowlton. Men den stillingen forsvant da byråene ble slått sammen

Nå er han tilbake som seniorrådgiver i Burson og leder selskapets samfunnsavdeling.

– Jeg er veldig tilhenger av det sammenslåtte selskapet og mener det er det beste ut av to verdener. Et selvstendig poeng at vi er blant verdens aller største, sier han.

– Størrelse er viktig i denne bransjen?

– Størrelse i seg selv er ikke viktig, men effekten av det. WPP som eier oss bruker over tre milliarder i året på KI-utvikling sammen med NVIDIA og vi får tilgang til verktøy som ingen i Norge er i nærheten av. Det er klart at det blir viktig i en bransje hvor teknologi spiller en rolle. I tillegg til nettverket vi er en del av, vi er ikke affiliates, vi har reelle kolleger i andre land og vi jobber sammen i samme system på en rekke kunder på tvers av landegrenser, legger Wabø til.

Han trekker fram som en fordel at de deler på tjenester internasjonalt som gir dem en helt annen reach.

De trekker og fram mulighetene for å jobbe internasjonalt.

For noen år siden fikk byrået kritikk for å ha jobbet for Saudi-Arabia.

Gitmark fremhever viktigheten av internasjonal jobbing.

– Det er mennesker som kommer tilbake med en fantastisk erfaring. Det er mennesker som bidrar inn i internasjonale team for de er ettertraktet. Så det er for oss utelukkende positivt, det viser at vi er et globalt selskap hvor nordmenn kommer ut og internasjonale profiler kommer hit, sier han.

Da Wabø kom inn som ny leder ble det raskt lagt en ny strategi.

Etter halvannet tøffe år i sjefsstolen, var det god stemning for Andreas Wabø og de andre i Burson under Arendalsuka.

Blant annet har de spisset seg mye mer. 

Politisk kommunikasjon, politisk forståelse og selskapskommunikasjon er de viktigste områdene deres. 

– Spisset oss

Life style PR og event er det mye mindre av.

– Vi har spisset oss mer i strategisk retning, mer i retning av PA og strategisk kommunikasjon. Vi jobber også mye med strategiaktivering, og vi har ansatt folk med management consulting-bakgrunn for å tette gapet mellom de og kommunikasjonsbransjen, sier Wabø.

Han mener de er tjent med å spisse seg mer.

– Noen av konkurrentene våre har vært sylskarpe i mange år. Det er vanskelig å være best på alt. Jeg tror generalist-tiden vår er forbi, skal vi tilføre kundene merverdi må vi komme til bordet med spesialkompetanse de ikke har selv, sier han.

Wabø sier de nå vil bli større og planlegger for vekst i 2025.

– Nå handler det først om å stabilisere selskapet der vi er, så skal vi ha en gradvis vekst. Vi skal ikke ha en voldsom topplinjevekst, men økt lønnsomhet. Det er tæring etter næring, så kommer vi til å ha fokus på god butikk.

– Kommer dere til å tjene penger i år? 

– Det er litt tidlig å si, men so far so good. Vi har på ett år snudd et ganske stort underskudd til at det nå ser mye bedre ut fremover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS