TRY Reklame sin årlige sommerfest på stranden i Cannes. Kjetil Try.

Her feirer TRY med sjampanje, men bakteppet er alvorlig

Priroiterer å reise til Cannes til tross for at byrået opplever tøffe tider. 

Publisert

(Cannes): – Dette er mer seig, langvarig krise. Jeg har jobbet med dette i over 40 år og det har vært opp og ned og kriser, men jeg har aldri opplevd noe som har vart så lenge som dette. 

Det sier Kjetil Try til KOM24.

Vi møter han på TRY Reklames årlige strandfest på Okay beach i Cannes hvor han har samlet den gjengen som har reist fra byrået i år. 

Mindre risikovilje

Der feirer de at de vant bronse i Print & publishing på mandag, men bakteppet er langt mer alvorlig. 

Reklamebransjen har vært gjennom noen tøffe år og de fleste byråer er mindre denne sommeren enn de var sommeren 2022. 

Også TRY Reklame har fått merket det. De var noen og 60 ansatte for to år siden, nå er de 47.

Try mener likevel at det ikke er noen krise i bransjen, men kaller det for en seig og langvarig nedgang som har vart mye lenger enn han trodde.

Han sier at de og opplever mye mindre risikovilje blant annonsørene, noe han sier han skjønner. Samtidig er han klar på at det er nå det er lurt å bruke penger på egen merkevare.

– Jeg mener det er en fantastisk mulighet til å stå ut. All forskning tyder på at det å bygge merker, å passe på merkevaren din, er smart. Jeg er litt overrasket over at så mange norske annonsører tenker for kortsiktig, sier han.

Han mener mange er for dårlige til å holde merkevaren ved like eller aller helst styrke den.

– Det er livsfarlig å spare seg til fant. 

Try sier han trodde første halvår i år skulle bli bedre enn det faktisk ble. Nå har han tro på neste halvår.

– Om jeg ikke skulle tro på bedring hadde jeg sluttet i reklamebransjen for lenge sida. Jeg er optimist, men ikke dum optimist, sier han.

Setter tæring etter næring

En konsekvens av at det er tøffere tider er den årlige lunsjen han arrangerer for sine ansatte i Cannes hver sommer.

Før har hele byrået reist nedover. I år er de bare 18 stykker fra byrået.

– Særlig for kreatører er Cannes kjempeviktig, jeg tror det er en ganske god investering å ta med alle kreatører og konsulent og prosjektleder som vant gull i fjor, sier han.

TRY Reklame sin årlige sommerfest på stranden i Cannes.

Try sier at det ikke har vært mye syting i byrået for valget de har tatt og sier at det hadde vært litt på kanten å sende hele gjengen nedover. 

– Vi ser at det er tøffe tider for bransjen, da må vi spare litt. Men vi sparer ikke så mye når vi er her, sier han.

Foruten at de bor billigere er festen som den pleier.

– Vi skal selvfølgelig ha champagne når vi har vunnet en løve i Cannes. Det er ekstremt vanskelig og nå har vi vært både heldige og flinke og klart det omtrent hvert eneste år etter vi begynte å sende inn, sier han.

Nok en gang var det stjerneduoen Caroline Riis og Eirik Sørensen som sikret dem en løve, denne gangen bronse.

– Vurderte du noen gang å droppe turen?

– Nei, det var bare snakk om vi skulle reise alle eller færre i år. Og veldig mye tyder på at det var riktig å ikke være 50 mennesker i Cannes, også økonomisk.

Powered by Labrador CMS