Snart er det Black Friday: – Dette er noe nettbutikker burde begynne å tenke på allerede i august
Deler de beste triksene for å lykkes med markedsføringen for det som for mange er årets viktigste uker.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Rocket har en liste med grunnleggende punkter som netthandlere bør følge for å få til Black Friday. Den deler vi åpent med alle. Vi er mer opptatt av å bistå på gjennomføringen, enn å holde tett om det som mange gjør feil, sier daglig leder i Rocket, Magnus Strømnes Bøe til KOM24.
For noen av Rockets kunder er Black Friday essensielt å få til. For outland.no er dette en viktig salgsperiode å jobbe med. Men for andre kunder som banknorwegian.de er ikke denne dagen et fokus.
– Vær forberedt
Skal man lykkes med Black Friday-salget, må man begynne tidlig, ifølge Garder som er byråets Black Friday-spesialist.
– For en del nettbutikker kommer cirka 30 prosent av omsetningen fra de fem ukene fra Black Friday opptil jul. Jeg har jobbet med kunder som har gjort 20 ganger omsetningen i løpet av denne dagen, enn hva de ville gjort sammenlignet med en normal fredag, og vi ser ofte at konverteringsraten kan doble seg.
Derfor er det store spørsmålet hvilke grep nettbutikkene kan gjøre, for å sikre maksimal uttelling i denne salgsperioden. For når Black Friday kan stå for en tredjedel av omsetningen, er det mye å tjene på ved å være godt forberedt.
– Dette er noe nettbutikker burde begynne å tenke på allerede i august. Det er mange som prøver å markedsføre seg opp mot denne salgssesongen, og da må det planlegging til. Priser, produkter og plassering er bare noen faktorer å se på. Når man skal gjøre mye salg på kort tid, så berører det hele bedriften, IT, logistikk, markedsføring og produkt.
Har 13 kunder
Tidligere i år kjøpte Nova Consulting Group det svenske digitalmarkedsføringsbyrået Pineberry. Nå står det norske markedet for tur, med gründertrioen Magnus Strømnes Bøe, Erik Holland Haukebø og Vegard Rohde Garder som står bak satsingen i NOVA-konsernet, og etablerte selskapet 1. september.
Byrået tilbyr tjenester blant annet innen SEO, CRO, annonsering i Google Ads og sosiale medier. Mindre enn to måneder etter oppstarten, er antall kunder tosifret.
– Vi har på nåværende tidspunkt 13 kunder, og det er vi veldig fornøyd med, sier daglig leder Bøe, til KOM24.
Han har 20 års erfaring med blant annet SEO, som også er hans hovedområde i Rocket. Haukebø er byråets konverteringsspesialist og har tidligere vært i TV 2, der sistnevnte er en av byråets kunder i dag. Garder har inntil nylig vært CTO i digitalbyrået Synlighet, og er deres ekspert innen annonsering.
– Vi har et stort nettverk å spille på, og forventer at det blir enda mer fart i løpet av neste år, men de de færreste tør å bytte byrå på denne tiden, rett før Black Friday, julehandelen og årsskiftet.
Tre av de totalt tretten kundene kommer internt fra Nova, mens de resterende ti enten var på kundelisten fra start eller har nylig opprettet et samarbeid med Rocket.
– Vi skal hjelpe kunder med digital markedsføring i Google, men også andre kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn. Vi vil også hjelpe til med CRO, for å sørge for at besøk blir til salg.
Blande bruk av byrå og in-house
I tillegg skal de hjelpe til med in-housing.
– Mange virksomheter har behov for å ansette spesialister innen digital markedsføring. Hvilke spesialister bør man ansette, hvilke bør hyres inn fra byrå? Hvilke krav bør stilles i Finn-annonsen og hvordan holder man ressursene motivert? Disse problemstillingene skal Rocket bistå med.
Han påpeker at det er et betydelig skifte innen bruken av byrå, kontra å ansette egne ressurser.
– Noen byråer vil nok tenke at in-housing er døden, men vi tenker at det er en naturlig utvikling av hvordan et byrå bistår en annonsør. Markedsføringstrykket har økt noe voldsomt de siste årene, særlig under pandemien. Siden konkurransen innen markedsføring har økt, gir det mening for mange å heve nivået på og ikke minst eierskapet til det man driver med innen markedsføring, sier han og påpeker:
– Det hjelper ikke lenger å ha et bra produkt eller tilbud, hvis det drukner i all annen kommunikasjon. Vi ser at løsningen er å blande bruken av byrå og in-house, men hvordan miksen er for hvert enkelt selskap er høyst individuell.
Rekrutterer for å møte etterspørselen
Rocket har raskt skutt fart med kunder, og planlegger allerede for flere ansatte.
– Målet er at vi skal gå fra tre ansatte til seks innen første kvartal 2022. Det kan bli vanskelig, siden vi har et krav om fire til fem års erfaring med fagfeltet. Men jeg håper i hvert fall at vi teller fem, sier Strømnes Bøe.
Deretter er målet om et tosifret antall i løpet av 2022.
– Det er vanskelig å forutse hvor stort byrået skal bli, men det som er unikt hos oss er at vi har planlagt å ha med eierskap for de ansatte.
Medeierskap er noe som er vanlig i Nova-gruppen og Rocket har planlagt for opptil 50 ansatte som har aksjer i selskapet.
– Vi ønsker å gjøre det fordi det er mer motiverende og rettferdig at flere blir med på den langsiktige oppturen ved å bygge et byrå. Om vi blir så mange som 50 personer vet jeg ikke, men vi har i hvert fall rom for det.