Elkjøp kutter i kommunikasjonsavdelingen: – Det har vært leit å si farvel til gode kolleger
Som en del av kostnadsbesparelser i hele organisasjonen har Elkjøp også måtte kutte og effektivisere innenfor kommunikasjon.
– Det har vært leit å si farvel til gode kolleger, sier Nordisk kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic Kristian Willanger til KOM24.
Elektronikkbutikken Elkjøp har slitt økonomisk i det siste. 2022 var det svakeste driftsresultatet på flere år, og selskapet har måttet ta flere grep.
Strømkrise, krig i Ukraina, renteøkninger og høy inflasjon er noen av stikkordene som har gjort det krevende.
Prioriterer bort konsernkommunikasjon
Konsekvensen har blant annet vært at ledelsen har valgt å prioritere ned konsernkommunikasjonen i selskapet. Det vil si ekstern og intern kommunikasjon om Elkjøpkonsernet.
– På grunn av kostnadsbesparelser i hele organisasjonen har vi dessverre også måtte kutte og effektivisere innenfor kommunikasjon, sier Willanger.
Jan Christian Thommesen leder den nordiske PR-avdelingen som har hatt ansvar for konsernkommunikasjon.
Han har forståelse for valget som er tatt.
– Det er tider hvor selskapet har må prioritere hardt.
– Når situasjonen er som den er har jeg selvsagt full forståelse for beslutningen, som er basert på en rent økonomisk disposisjon. Elkjøp er i en situasjon nå der det er helt nødvendig å redusere kostnader, og som et av mange grep justeres derfor ambisjonsnivået for konsernkommunikasjon, sier kommunikasjonssjefen i Elkjøp Nordic.
– Realitet i de fleste sektorer
Thommesen mener nedbemanning slik Elkjøp har vært gjennom er en realitet i de fleste sektorer.
Flere selskaper i Norden har varslet eller gjennomført omfattende nedbemanninger i 2023, blant annet XXL.
KOM24 har vært i kontakt med sportsutstyrskjeden, men de ønsker ikke å kommentere saken.
– Tror du man vil se dette i andre selskaper fremover?
– Dette er jo allerede en realitet i nær sagt de fleste sektorer. Med den makroøkonomiske situasjonen vi nå står i, så er det åpenbart at ringvirkningene er store – for alle faggrupper, sier Thommesen.
– Fortsatt viktig å prioritere kommunikasjon
Willanger og Thommesen sier at til tross for at det nedskjæres innenfor feltet, så vil det fortsatt være viktig med kommunikasjon i selskapet. De har beholdt kommunikasjonsressurser nærmere kjedene i de nasjonale markedene. Men understreker de kommer til å jobbe på nye måter fremover.
Men det blir uten Thommesen.
– Nye utfordringer
Han skal finne seg nye utfordringer. I mars ble det kjent at også Thommesen slutter i Elkjøp etter snart fire år. Han har sagt opp sin stilling som leder av det nordiske kommunikasjonsteamet som følge av nedskjæringene. Selv mener han det er et naturlig tidspunkt å bytte beite.
– En endring som dette er alltid et godt tidspunkt for refleksjon. Jeg kan se tilbake på en svært givende og inspirerende tid i Elkjøpkonsernet, med en rekke milepæler på kommunikasjonssiden, sier Thommesen.
Thommesen har 20 års fartstid fra både byrå- og kundesiden. Han har blant annet vært kommunikasjonssjef i IKEA og nå i Elkjøp Nordic.
– Jeg synes vi har fått til utrolig mye i løpet av disse fire årene, og jeg har levert på mandatet jeg fikk.
Thommesens mandat var å reetablere en velfungerende kommunikasjonsfunksjon på tvers av våre fire markeder. I tillegg til å dyrke sterke kommunikasjonssjefer, en felles kommunikasjonsstrategi og finne en måte å jobbe på i alle land der vi virkelig tok ut fordelene ved å være en nordisk aktør.
– Det har jeg gjort og sånn sett kom jeg fram til at det passet bra nå, avslutter han.
Hvor han skal videre er ikke klart enda
– Jeg er allerede i en del spennende prosesser, og så får vi se hvor jeg ender opp til slutt. Jeg startet dagen i dag med en solid langrennstur i Vestmarka. Det blir nok flere av dem før jeg konkluderer, sier han avslutningsvis.
Torsdag ble det kjent at også tidligere konsernsjef Erik Sønsterud forlater varehuskjeden. Fredrik Tønnessen er ansatt som ny konsernsjef i Elkjøp Nordic med virkning fra 16. mars, skriv Elkjøp Nordic i en pressemelding.