Jens Petter Wærnes om livet i europeisk reklamebransje: – Det er litt Wirkola-angst; – Hvor er neste gode jobb?
I år var det bare mossingen Jens Petter Wærnes sin ene kampanje som sikret det tyske gigantbyrået Scholz & Friends en løve i Cannes. Det var ikke godt nok, innrømmer han. Selv jubler han for løven sin.
– Vinner du kreative priser da blir markedssjefen invitert inn i interessante diskusjoner, det gir oss PR. Alle vil jo lage kreative prisvinnende arbeider, det tiltrekker talenter til sjappa som igjen jobber for å lage solide løsninger for kundene våre. Da får vi flinkere medarbeidere som lager enda bedre arbeider og du tiltrekker deg mer talent.
Det sier Jens Petter Wærnes til KOM24.
– Ikke mer hokus pokus
Mossingen har hatt en unik karriere i internasjonal reklamebransje og etter flere år i New York og San Francisco i byrå som BBDO New York og Goody Silverstein & Partners, der ene jobben har gjorde endte på prestisjetunge Museum of Modern Art (MOMA), har han de siste årene vært i Tyskland som Managing Director Creation i det tyske gigantbyrået Scholz & Friends.
Der har han blant annet vært med på å bygge opp et eget McDonalds-byrå, som bare jobber med kampanjer for burger-kjeden, etter at byrået vant dem som kunde for noen år siden.
Og to av jobbene han har gjort for McDonalds i år har hevdet seg i en rekke internasjonale konkurranser i år.
Det er jobbene Happy Ramadan og ikke minst en med jingletavler med notene til den kjente McDonalds-jingelen, og en enkel indikasjon på retning og avstand, plassert foran kjente konserthus i Tyskland.
Happy Ramadan-kampanjen besto av reklameboards som var synket med solen, så når tyske muslimer måtte faste viste boardsene ikke noe mat. Men når solen gikk ned viste de fristende retter fra McDonalds.
Jingletavlen fikk blant annet sølv i One Show og Shortlist i Cannes, mens Happy Ramadan stakk av med en bronseløve i Cannes, for øvrig gigantbyråets eneste løve i år.
Selv etter mange år i bransjen er det stas for Wærnes å hanke inn medaljer.
– Det er ikke for vi er forfengelige folk eller ønsker å feire oss selv, men for vi mener kreativitet er det som hjelper en merkevare å stå ut. Når du står ut får du mer oppmerksomhet og selger mer produkter. Det er ikke mer hokus pokus enn det, sier Wærnes på en Zoom-samtale fra Tyskland.
– Stå ut fra mølja
Han sier han tror på kreativitet for det skiller seg ut fra den gemen hop.
– Det er jo det reklame handler om, å stå ut fra mølja og skape fans, sier han.
Sånn sett har året vært middels for gigantbyrået han jobber for, da de bare kom hjem med en løve, bronseløven som teamet til Wærnes sikret, fra Cannes.
– Det er lov å si vi var skuffa, sier han på byråets vegne.
Samtidig sier han at han er jublende glad over at han fikk med seg en bronseløve hjem.
– Bronse føles som gull for meg og teamet, for det betød mye for oss isolert sett. Men i det store bildet ønsket vi at flere jobber sto ut og ble anerkjent, innrømmer han.
Derfor er han glad for at de har gjort det bra i flere andre internasjonale konkurranser, nå sist London international awards, hvor Happy Ramadan fikk seks statuetter, inkludert ett gull. The Jingle Board kampanjen fikk og med seg et sølv og en bronse hjem.
Det tyske gigantbyrået med nesten 1200 ansatte og Wærnes i toppledelsen er og en del av VMLY&R og Wærnes er med både i den europeiske kreative managementgruppa og global creative board.
Han sier at de snakker mye om hvordan kan de komme sterkere tilbake til neste år.
– Wirkola-angst
– Det vi prater om er at vi må prestere bedre. Det er litt Wirkola-angst; – Hvor er neste gode jobb?, spør han seg og sier at han bare tar det hele som god motivasjon.
I Norge er den kreative bransjen i en kraftig økonomisk skvis, og Wærnes bekrefter at de merker at det er tøffe tider i Tyskland også og at kundene strammer inn på budsjettene sine.
– Det vi prøver å gjøre er to ting: Det er å gi kunden hva som er viktigst, ta alle kundens behov så seriøst som man kan og så er det å kjøre på og gjøre kreative ting, sier han.
Derfor er det viktig for dem å ikke bare vinne priser for kreativt arbeid, men og for arbeid som gir effekt. For han legger ikke skjul på at det er enda viktigere å levere gode ting nå når det er krevende tider.
Etter mange år i bransjen er han likevel ikke stresset, for dette har han vært med på før.
– Jeg føler det er repetisjonsøvelser i reklamebransjen; Det er noe kjipt som skjer i verdensbildet, reklameindustrien er en av de første industriene som blir påvirket og får effekten ganske tidlig. Denne syklusen kommer jevnlig og det er den samme greia hver gang, sier han og fortsetter:
– Når du har lite penger må du tenke annerledes
– Det jeg tenker på er at da må man sørge for å lage enda bedre arbeid som treffer om det er effekt, merkevarebygging, kreativitet eller begge deler kombinert, sier han.
Wærnes sier at han for sin del prøver å gjøre det same hvert år. Han tror på det store, gode originale ideene som er gjennomført.
Og selv om det er en økonomisk krise på gang i verden er det ikke sikkert det går ut over hva reklamebransjen kommer opp med tror han. Wærnes peker på at det er ikke alltid kreativitet trenger så mye penger.
– Når du har lite penger må du tenke annerledes, sier han.
Samtidig peker han på at de store globale aktørene alltid vil alltid være der og putte pengene sine i kommunikasjon.
Han tror og at når det er dårlige tider får man kanskje gjøre enda kulere ting.
– Når det er nedgangstider kan kreativitet spille større rolle og få mer effekt. Om alle har det bra hele tiden så slapper man av, mener han.