Filmen der Anders er på skogen tar helt av på Instagram. Det er Jenny som står bak filmen.
Filmen der Anders Hagen er på skogen tar helt av på Instagram. Det er Thea Haukaas Nilsen som står bak filmen.

Tar helt av på Insta – har over 45 millioner visninger på noen dager

– Jeg er litt forbauset selv over at det har gått så bra. 

Publisert Sist oppdatert

For noen uker siden delte museet Maihaugen en video på Instagram som viser gårdskarene på museet som viser hvordan fjørdrag, også kalt «sjølgodrag», brukes til å frakte tømmer, slik man gjorde på 1930-tallet.

Normalt sett får de beste filmene deres noen hundre tusen visninger, men akkurat denne har tatt helt av på Insta.

– Jeg er litt forbauset selv over at det har gått så bra, sier Thea Haukaas Nilsen, som er innholdsprodusent ved Stiftelsen Lillehammer museum, som Maihaugen er en del av. 

For da KOM24 snakker med henne har filmen bikket 45,2 millioner visninger på Insta. 

Hun forteller at hun har brukt en del tid på å nerde over algoritmene for å skjønne hvordan de fungerer og hun har prøvd å bruke tid på å se hva slags innslag som slår an og ikke.

– Jeg har sett at bøndene har gjort et godt og særlig Anders. Jeg har sett at algoritmene vil ha mer av han, forteller hun. 

Anders er museumsbonden Anders Hagen, som har jobbet på Maihaugen i 13 år nå.

Hun sier at de merket raskt at denne filmen ble populær og at det fort kom mange kommentarer og at filmen ble delt videre. 

Det begynte i USA med mye nisjefolk som er opptatt av tømmerdrift og hester. I tillegg har hun puttet en rekke spissede emneknagger for å treffe de rette målgruppene.

Hun har flere teorier på hvorfor akkurat denne filmen har gått så bra.

– Det ene er at Anders har god formidlingsevne, en av de som la igjen en kommentar skrev at de skjønte null av språket, men hadde likevel 100 prosent forståelse. Samtidig er veldig mye av det vi har lagt ut i tiden med bærekraft, historie og ivareta kulturarv. Og så er det i motsatt retning av mye annet stoff i sosiale medier, forteller hun.

Nilsen begynte i jobben i mai i fjor og skal fokusere på intern innholdsproduksjon.

– Jeg har fått frie tøyler til å leke med hva som fungerer. Så jeg har skrelt vekk filter, rask klipp og effekter. Nå bruker jeg mye redigeringstid på at det skal se naturlig ut. Det skal være som om du er med bestefar og lærer og ikke dette stresset som er i sosiale medier nå, sier hun.

Men en ting er å nå millioner av mennesker over hele verden. Hva får et relativt lite museum på innlandet igjen for all eksponeringen?

– De 45 millionene er ikke potensielle besøkende på museet, men det er positivt for merkevarebyggingen vår at det vi driver med får så mye oppmerksomhet. Ekstra stas er det at det er på kjernen av vår strategi, som er kunnskapsformidling, sier hun.

Men hun legger til at de allerede har fått besøk av utenlandske turister som spør hvor de holder på i skogen. 

Nilsen lager omtrent en film i uken til museumenes flater og hun sier at de merker at de andre filmene også har fått en liten vekst etter suksessen.

– Er det gøy å ha truffet så blink?

– Det er veldig, veldig stas. Både museumsmessig og markedsmessig er det stas for alle, sier hun.

Men hun innrømmer at hun merker litt presset til neste film skal produseres.

– Jeg grugleder meg til å legge ut noe nytt. At vi skal gå like viralt tviler jeg på, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS