Leonid Sudakov er President of Growth, Digital and Platforms i Mars Petcare.

Cannes Lions:

– Salgspersonen er død. Men det er fortsatt håp for oss markedsførere

Leonid Sudakov og Najoh Tita-Reid var ikke nådig med sine kolleger i Cannes.

Publisert

(Cannes): – Risikerer vi markedsførere å bli irrelevante?

Spørsmålet kom fra Leonid Sudakov, President of Growth, Digital og Platforms i Mars Petcare, under en seanse i Cannes.

Sammen med sin kollega, Najoh Tita-Reid, presenterte han sjokkerende tall fra en undersøkelse de har gjort i samarbeid med McKinsey.

Bare 49 prosent av markedsførere selv tror at markedsføring faktisk påvirker strategien til selskapet de jobber for. Og bare én av tre markedsførere mener arbeidsgiveren deres har en klar tanke om hva de skal jobbe med i det lengre løp.

– Alle som sitter i dette rommet burde ta dette personlig, fastslo Sudakov.

Sudakov og Tita-Reid mener folk som jobber med markedsføring må bestemme seg. Enten kan de fortsette å lage reklame som først og fremst skal selge ting folk ikke trenger, eller de kan lage ting som betyr noe mer.

Najoh Tita-Reid er Chief Brand og Experience Officer at Mars Petcare.

De viste fram en video av unge mennesker som ga harde tilbakemeldinger til reklamebransjen.

– Tro på produktet ditt like mye som du vil at kjøperne skal tro på det, var det en som sa.

– Slutt å skap profitt på folks usikkerhet, sa en annen.

Tita-Reid brukte dette grunnlaget til å hevde at det er på tide med forandring.

– Salgspersonen er død. Men det er fortsatt håp for oss markedsførere. Og det eneste som kan redde oss er vår evne til å tilføre ekte verdi, sa hun.

De to jobber selv i kjæledyr-industrien, og hadde med seg flere eksempler fra kjente merkevarer som Whiskas, Royal Canin og Pedigree. 

Sistnevnte har blitt belønnet for pris i Cannes for kampanjen «Adoptable», der hjemløse hunder dukker opp på annonse-skjermer i nærheten av der de holder til.

– Det å forandre seg er ikke lett, og det er enkelt å miste retningssansen sin i alle impulsene som kommer utenfra. Mange tror at man når de unge best ved å kaste seg på den siste trenden. Men vi skal forandre oss for en hel generasjon, ikke bare ta den siste magiske pillen, sa Sudakov.

I Royal Canin-reklamen de viste fram, kritiseres aktører som lager klær for dyr. Budskapet var at utseende dikterer for mye av hva vi kjøper til kjæledyrene våre, mens helse bør få mer betydning.

– Royal Canin er ledende i sin bransje. Jeg tror de kunne laget noe annet bare for å selge mer, sa Sudakov.

De avsluttet med å oppsummere tre kritiske punkter der de mener reklamebransjen må velge side. «Better lives vs. more stuff», «human vs. machine» og «generations vs. fads».

– Jeg tror at empati er nøkkelen. Både til kunder og kjøpere, men også til oss selv, sa Tita-Reid til slutt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS