Darla Price er president i Ogilvy, og var én av fire i panelet på LinkedIn-taket i Cannes.

Cannes Lions:

Byrået har stukket av med flere løver i Cannes så langt: – Livet i bransjen er vanskeligere enn noen gang

Darla Price fra byrået Ogilvy snakket om markedsføring og forandring, og mener én strukturell endring har rustet dem godt for tiden framover.

Publisert

(Cannes): Darla Price var til stede på LinkedIn-taket under Cannes Lions for å snakke om hvordan selskaper bør restrukturere markedsavdelingene sine i framtiden.

– Det var riktignok før jeg begynte i jobben, men i 2017 besluttet vi å omorganisere oss slik at hele Ogilvy opererer med samme resultatregnskap. Denne jobben har vi fortsatt med, og det vi ser er at siloene mellom de ulike avdelingene er borte, noe som alle tjener på, sa Price på scenen.

Ogilvy har 120 kontorer i nesten 90 land, og hadde 17.500 ansatte i 2022. Hovedkontoret deres er i New York. 

I Cannes har de så langt fått med seg flere løver, og det er fremdeles to dager igjen av festivalen.

– Jobben som CMO, og CEO for den saks skyld, er vanskeligere enn noen gang. Vi kom oss gjennom en pandemi, og nå har du valgkamp-drama i flere land. Det påvirker vår bransje også, sa Price.

Fra venstre: Darla Price, Carrie Palin og Carla Hassan.

Ikke nok med merkevare

På scenen var også Carrie Palin, som jobber som CMO i teknologiselskapet Cisco. En viktig forandring for deres del var at de begynte å snakke mer om hva de faktisk drev med.

Som mange andre selskaper har Cisco et kjent navn, men svært mange har ikke peiling på hva de gjør, mener Palin.

– Som de fleste B2B-selskaper har også vi et tynt budsjett når det kommer til markedsføring. Vi fant ut at vi måtte snakke på en annen måte. Mange hadde hørt om oss, men særlig generasjon Z og «millennials» forstår ikke nødvendigvis ha vi jobber med.

Det å gjøre jobben innad i selskapet, istedenfor å få inn hjelp utenfra, var avgjørende ifølge henne.

– Vi hadde aldri oppnådd det for ti år siden. Før hyret vi bare inn byråer på markedsføringssiden. Vi jobber fortsatt tett med et fransk byrå, men musklene våre på innsiden har blitt mye større. Og det er de som faktisk kjenner selskapet godt nok.

Hjerte og hjerne

Carla Hassan, CMO i den amerikanske banken J.P. Morgan & Chase, var også til stede. Hun vektla måten teamet hennes jobber på, og mener det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig.

– Jeg tror markedsføring generelt har blitt noe mer disiplinert enn før. Historisk sett har det vært litt mer kaos. Jeg sier til mine folk at vi må jobbe med både hjernen og hjertet. Mye handler om forskning og fakta, men ikke alt. Det er tross alt mennesker vi skal nå ut til, sa Hassan.

Hun sa seg enig i at det er en styrke at kommunikasjonen og markedsføringen utformes av noen internt i selskapet.

– Vi som jobber i J.P. Morgan & Chase kan eie vårt narrativ på en mye bedre måte enn andre. Det er veldig viktig å huske på.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS