Så mye har arbeidsledigheten blant markedsførere og kommunikatører steget siden sommeren 2022
– Det vi kan tilby mest av akkurat nå er usikkerhet.
Det er mange i reklamebransjen som har varslet at slutten på 2022 fikk en bråstopp og at 2023 kommer til å bli et tøft år.
Mange har varslet at kundene kommer til å bruke mindre penger og som en konsekvens av det vil man være nødt til å kutte kostnader.
TRY har bekreftet at de har gjennomført kutt, Apriil Reklame har bekreftet at de har sendt ut flere permitteringsvarsel og styreformann i NoA, Thomas Høgebøl, bekreftet i en e-post til KOM24 før jul at en konsekvens av lavere vekst er at de må gjøre justeringer i kostnadsbasen.
Men hvor mange i den norske markedsføringsbransjen og kommunikasjonsbransjen er det som er uten jobb nå?
Tall fra NAV viser at det per januar er 458 personer fra som er jobbsøkere. Det er en økning på 53 stykker siden juli 2022.'
– Det er et usikkert marked
Tallene viser at av de 458 jobbsøkerne er det 62 som er permitterte. Det er 25 flere enn det var i fjor sommer. Av de som står oppført som ikke-permitterte i NAVs registre er det en økning på 28 personer.
I Bergen har Apriil Reklame permittert seks av sine 29 ansatte. Det ble kjent i midten av januar at de var nødt til å gå til det steget.
Lasse Marøen sier til KOM24 at en av de permitterte har funnet seg jobb et annet sted og at Apriil Reklame nå har hentet inn en av de fem gjenværende permitterte i halv stilling.
Foreløpig er det ikke aktuelt å hente tilbake flere av de permitterte.
– Vi må se det an dag for dag, uke for uke, sier han.
– Det vi kan tilby mest av akkurat nå er usikkkerhet. Det er et usikkert marked, sier han.
Samtidig har han en følelse av at markedet er litt lettere nå enn det var i begynnelsen av året.
– Det var mange virksomheter som startet året med stor usikkerhet og brukte litt lengre tid enn vanlig på å sette i gang budsjettåret 2023. Men nå begynner de å føle seg tryggere på markedet, sier han.
Han understreker at han vet ikke, men baserer det på samtaler med flere kilder i markedet.
Vurderer dag for dag
Marøen sier at de ikke har noen sluttdato på permitteringene. Det er heller ikke aktuelt å redusere bemanningen.
– Vi jobber hardt hver dag for å gjøre perioden så kort som mulig. Men vi må vurdere dette dag for dag, sier han.
Samtidig har han et hjertesukk å komme med til annonsørene der ute.
– En ting er tydelig og det er at uansett om går bra eller dårlig for kundene, det de ikke er flinke på er å gi byråene forutsigbarhet, sier han og kaller det veldig frustrerende.
– Blir 2023 like tøft som det var varslet i fjor høst av flere i bransjen?
– Den er den uforutsigbarheten vi kjenner på, sier han.
– Opp til oss
Marøen forteller at de jobber med å ikke få det så tøft og sier at de må snu seg etter den veien markedet går med nye innfallsvinkler og nye markeder.
– Det er opp til oss å jobbe for at det ikke blir så tøft. Da må vi jobbe med de rammebetingelsene vi har, sier han.
Men også i kommunikasjonsbransjen er det endringer når det kommer til søkermassen, selv om endringene her er mye mindre enn for markedsførerene.
Det er også 77 informasjonsrådgivere som er registrert som arbeidssøkere. Det er en økning på ni stykker siden i fjor sommer.
Der fordeler det seg på fem permitterte og 72 ikke-permitterte.