Små byrå om reklamemarkedet i 2023: – Risikoen er større
– Pengene er der, men de sitter lenger inne.
– Vi har gått i pluss til nå i år, men det krever at vi må stå opp om morgenen.
Det sier Nils Heldal, kreatør og ukentlig leder i det lille Trondheimsbyrået Framom.
Byrået består av en gjeng reklamefolk som forlot det tradisjonsrike byrået Bennett i samme by sommeren 2022 og startet for seg selv.
Pengene sitter lenger inne
Kort tid etter ble verden rammet av tøffere tider med stadig stigende priser, strømregninger og renter samt krig i Ukraina med de påvirkningene det har på verdensøkonomien.
Han sier at pengene fortsatt er der, men at de sitter lenger inne.
– Beslutningshorisonten som før var på tre uker er nå to måneder, for det er en del kunder som er er redde for hvordan det ser ut om en måned eller to.
Han innrømmer at han så litt mørkt på det en periode i fjor høst men at han nå mener det hele ser mye lysere ut.
Han sier at de har klart å hente inn flere nye kunder og at de holder seg unna konjunkturutsatte bransjer.
Det er særlig to grep de har gjort.
– Vi har laget en del kampanjer på spek for å komme i kontakt med kunder. Den andre tingen er at når vi startet opp så valgte vi å ikke falby oss selv, men vi satte en timespris og hadde tro på at den jobben vi gjør har en verdi, sier han.
Byrået har nå sju ansatte. Da de startet opp i sommer varslet de at de skulle hente inn tre ekstra og bli ti stykker. Det la de fort på is.
– Vi har ikke tid til å få inn nye nå, nå må vi ri av stormen, sier han.
En av måtene de skal ri av stormen på er å ha streng kontroll på utgiftene. To ganger i uken samles de ansatte og de går gjennom status. Han sier at det er viktig for dem å passe på likviditeten, ikke bygge lager og å gjøre den «kjedelige» jobben bra, nemlig å holde orden.
– Ikke råd til å forsove seg
– Vi er et thight ship og man har ikke råd til å forsove seg, sier Heldal.
I Oslo finner vi Per Kristian Voss Halvorsen, strategisk leder i det lille byrået Ring 2. De er fire ansatte og hadde sitt første hele år i 2022.
– Vi er i en bransje som er påvirket, men vi er ikke så påvirket, sier han til KOM24.
Det er mange i reklamebransjen som har varslet at slutten på 2022 fikk en bråstopp og at 2023 kommer til å bli et tøft år.
Mange har varslet at kundene kommer til å bruke mindre penger og som en konsekvens av det vil man være nødt til å kutte kostnader.
Så hvordan er det da å være et lite og ganske så nystartet byrå?
Ganske greit, om man spør gjengen i Ring 2.
Større risiko
– Vi er et nytt, lite selskap. Når det blir store endringer i markedet, så ser en del aktører seg om etter nye aktører og vi er en av dem. For mindre byråer er risikoen større, men det er samtidig lettere å tilpasse seg. Vi kan justere organisasjonen til de oppgavene vi får.
2022 var det første hele året får Ring 2 og de rapporterer om rundt åtte millioner kroner i omsetning og pluss i bøkene. For 2023 regner de med vekst i både omsetning, antall ansatte og antall kunder.
– Vi er såpass positive. Når man er i oppstartsfasen som vi er, så vil en ny kunde av en viss størrelse gi vekst, med mindre det går en annen lik ut døra samme dag da. Vi får håper det ikke skjer, og da har vi den veksten, sier han.
– Blir et tøffere år
Han peker på at det er ikke sikkert at deres eksisterende kunder kommer til å bruke mer penger i 2023, men de regner med at de klarer å hente inn nye kunder av en viss størrelse.
– Så da har vi jo den veksten da, sier han.
2023 har startet bra for det lille byrået og de forteller at de er blitt kontaktet av to selskaper, som kan gi ny omsetning, som ikke er initiert fra Ring 2. I tillegg til at de fikk to brifer fra to andre, nye kunder samt at de er i finalen på to pitcher.
Men når han tar på seg bransjebrillene er han litt mer avbalansert.
– På bransjens vegne tenker jeg 2023 blir et litt tøffere år, men jeg tror vi ser en utflating av den spådde store nedgangen, sier han.