For mange nordmenn er det ingen påske uten Kvikk Lunsj og Solo. Denne markedsføringen hadde ikke fungert i dag.

Derfor er Kvikk Lunsj og Solo identisk med påsken 

– I tider preget av usikkerhet blir det ekstra viktig for oss å søke trygghet og stabilitet gjennom våre tradisjoner.

Publisert Sist oppdatert

Påsken er her, og når vi snakker om tradisjonell og nasjonalromantisk påske, må vi selvfølgelig nevne de ubestridte lederne innen påskereklame: Kvikk Lunsj og Solo. 

Hele Norges tursjokolade

Sandra Garcia Gabrielsen, Brand Manager Kvikk Lunsj.

Kvikk Lunsj har alltid vært markedsført som «tursjokoladen» siden den kom ut i 1937. Formen ble tilpasset den populære anorakken på 30-tallet, og sjokoladen skulle være lett å bære og fortære.

– I løpet av vinterperioden, spesielt til påsken, spiser nordmenn rundt 4,5 Kvikk Lunsjer per person. Dette utgjør over halvparten av alle Kvikk Lunsjer som blir solgt i løpet av ett år, forteller Sandra Garcia Gabrielsen, Brand Manager i Kvikk Lunsj og legger til:

– Påsken er en tradisjonell tid for skiturer og fjellturer. Når vi er på tur, er tursjokoladen en selvskreven gjest, så det er ikke overraskende at Kvikk Lunsj er så populær i denne perioden. 

I 2023 konsumerte nordmenn nesten 2000 tonn Kvikk Lunsj. 

Ut på tur, aldri sur

Lenge ble kjekssjokoladen markedsført som et sunt produkt, og Freia hevdet faktisk at den hadde samme næringsverdi som ett egg og to skiver brød med smør. En slik markedsføring ville åpenbart ikke funket i dag. 

Selv om dagens definisjon av sunnhet er annerledes, er det fortsatt mange som setter pris på en sjokoladebit på tur, enten det er til fots eller på ski. 

Kvikk Lunsj har også oppmuntret nordmenn til å legge ut på tur og har samarbeidet med Den Norske Turistforening (DNT) siden 1960-tallet.

Fjellvettreglene startet som trykk på emballasjen, og i dag brukes baksiden for å fremme fjellvettreglene og minner på at man må ta med Kvikk Lunsj-emballasjen hjem fra turen

Solo feirer 90 år

Det hersker ingen tvil om at påsken er gul. Ringnes forventer at nordmenn vil konsumere rundt sju millioner liter Solo i og rundt påsken.

Dette utgjør omtrent 20 prosent av årsvolumet til Solo, med den sukkerfrie varianten som den klare folkefavoritten. 

Ida Davidsen vikarierer som Solo-sjef mens Elisabeth Sæterdal er i foreldrepermisjon.

–I fjor så vi at Solo Super sto for 65 prosent av volumandelen til Solo, sier den ferske Solo-sjefen, Ida Davidsen, og bemerker at dette gjenspeiler det tydelige trendskiftet mot sukkerfrie alternativer for brus. 

I Ringnes ligger nemlig andelen av brus uten tilsatt sukker på rundt 90 prosent. 

Nasjonalbrusen feirer sitt 90-årsjubileum i år, og når man spør brussjefen hvorfor Solo forbindes med påsken, tror hun at grunnen er like enkel som at Solo for mange er nødvendig for å oppnå den ekte påskestemningen. 

– Gjennom hele 1970-tallet ble Solo-reklamene knyttet til sportslige situasjoner som skirenn og påsketur – akkurat slik vi kjenner den i dag. Solo og påsken går hånd i hånd, og dette bygger helt i grunn på tradisjon – noe som vi nordmenn elsker, sier Davidsen. 

Solo-sjefen forteller om at de har investert litt ekstra i årets kampanje i forbindelse med jubileet. 

– I år satser vi på å fenge følelsene til forbrukerne gjennom reklamefilmen, som tar seerne gjennom nostalgiske drikkeøyeblikk gjennom tidene, sier Davidsen. 

Med reklamebyrået TRY og produksjonsselskapet Yess på påskelaget, har Solo rullet ut en kampanje som spenner fra TV og kino til digitale plattformer og utendørsannonser. 

Soloklær selges ut

Med rekordomsetning i fjor og en solid lansering av nykommeren Solo Super Tropisk i samarbeid med influenser Linnéa Myhre, ser Davidsen lyst på årets salgsutsikter. 

– Selv om påsken kom tidlig i år, har jeg tillit til at nordmenn vil fortsette å omfavne Solo som en uunnværlig del av påskefeiringen, fortsetter hun. 

Interessen for Solo strekker seg utover drikkevaren selv. Med lanseringen av nettbutikken soloshop, har Solo-merch blitt ekstremt populært, og Solofansen er ivrige etter å kle seg i Solo-klær og effekter. 

– Flere av variantene er allerede utsolgt. Det viser seg at Solo er mer enn bare brus. Det er en leken og sporty merkevare som appellerer til friluftsglade nordmenn, sier Davidsen. 

Dette er hovedsakelig et markedsføringstiltak for Solo. Prisene dekker innkjøpskostnad, opprettelse og drift av nettbutikken. Eventuelt overskudd går til Solofondet som årlig deler ut stipend til ungdom. 

Tradisjonen tro

Nina Vogt, høyskolelektor på institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.

Nina Vogt, høyskolelektor på institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, påpeker at våre matvaner endrer seg når påsken kommer, blant annet fordi det er en sosialt og kulturelt betinget høytid. 

– Påsken er en tradisjonsrik tid der maten, drikken og hyggen står i fokus. Enten man drar ut i skogen eller opp på fjellet, pakker man med seg Solo og tursjokoladen, Kvikk Lunsj. Dette er en trygg og svært tradisjonsrik praksis. 

Vogt poengterer at tradisjoner er noe vi holder kjært, og spesielt i urolige tider. 

– I tider preget av usikkerhet blir det ekstra viktig for oss å søke trygghet og stabilitet gjennom våre tradisjoner. Kvikk Lunsjen er også en sosial opplevelse, ofte delt med andre, og har blitt en fast påsketradisjon sammen med Solo og appelsiner. 

– Og kanskje Aperol, men ikke for barna da, humrer hun. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS