– Tydeligvis blitt overbevist om at «all PR er god PR»
Magnus Joki Arild og Maja Sojtaric mener omdømmekampanjen fra Øst-Finnmarkrådet og Geelmuyden Kiese er problematisk, av flere årsaker.
Målet er å få folk til å flytte nordover, og kampanjen lokker med at rådet har søkt EU-kommisjonen om å få to timer ekstra i døgnet.
I etterkant har flere kritisert stuntet, som er blitt omtalt av både norske og internasjonale medier.
Tror ikke det fungerer
Blant kritikerne er politisk redaktør i Nordlys, Maja Sojtaric. Hun gikk hardt ut mot prosjektet i Nordnorsk debatt forrige uke.
Sojtaric mener at Øst-Finnmarkrådet burde brukt pengene annerledes, og beskylder GK for å kopiere den mye omtalte Sommarøy-kampanjen til Innovasjon Norge fra 2019.
– Jeg tror ikke dette fungerer for å få folk til å flytte nordover. Dette er en typisk «se hvor morsomme vi er oppe i nord»-kampanje. Den er uten substans, og forteller ingenting om de faktiske fordelene ved å bo nordpå, sier Sojtaric til KOM24.
Hun mener det eneste de oppnår er å få folk til å trekke på smilebåndet. Det å gi folk økonomiske insentiver, bedre tilgang på skole, helsevesen og barnehager er alle eksempler på ting som kunne fungert bedre, mener hun.
– På universitetene forskes det på hva som gjør et sted mer attraktivt å flytte til. I denne kampanjen er ingenting faglig forankret, og det er derfor jeg mener at Øst-Finnmarkrådet ikke bør betale. Skal noen flytte fra Holmekonllåsen til Skulsfjord, må det være merverdi der.
Går i forsvar
Da det i januar ble kjent at Geelmuyden Kiese hadde vunnet oppdraget, fikk prosjektet allerede kritikk.
Flere mente at en nordnorsk aktør burde blitt tildelt jobben.
Maja Sojtaric synes stuntet viser at de fikk rett.
– Kritikerne sa at det ville vært bedre med noen som hadde nærhet til området og utfordringene man skal løse. De fryktet at avstanden til Oslo ville føre til en slik kampanje. Og de fikk helt rett, sier hun.
Wenche Pedersen, ordfører i Vadsø kommune og styreleder i Øst-Finnmarkrådet, har forsvart kampanjen.
– Det er helt vanlig i denne verden, når man ønsker å gi et budskap og prøver å favne det vidt og bredt, så ber man om råd fra de som er profesjonelle, sier Pedersen til Aftenposten.
Sojtaric mener dette ikke er godt nok.
– Hun håndterer det på den eneste måten hun kan. De har betalt for noe, og må eie det. Men jeg hadde nok forventet litt mer autoritet fra en finnmarking enn det Pedersen har vist i denne saken. Hun har tydeligvis blitt overbevist om at «all PR er god PR».
Geelmuyden Kiese har på sin side vært stille til nå. Før helgen skrev byråleder Severin Roald dette i en SMS til KOM24:
– Vi har stor respekt for at det kan være ulike meninger og vurderinger, men henviser som alltid til vår kunde.
Sojtaric tror ikke kampanjen vil få negative konsekvenser for byrået.
– GK håper nok bare at dette blåser over. Det kommer nok ikke til å påvirke deres omdømme, og de har sikkert mange andre betydelige prosjekter å jobbe med. De holder lav profil, så får vi bare se hva resten av kampanjen innebærer.
– Men det virker som GK ser på dette som en lettvint måte å tjene penger på, og det synes jeg ikke ser spesielt bra ut.
– Burde ansatt noen
Magnus Joki Arild, som jobber i det Alta-baserte byrået Polarnatt, er en av dem som har innvendinger til kampanjen.
– Med en gang man snakker om å bestille en omdømmekampanje, snakker man på mange måter ned seg selv. Det begrepet, satt i sammenheng med kommuner og fylker, henger ikke på greip, sier Arild.
Avtalen mellom Øst-Finnmarkrådet og GK er verdt 750.000 kroner. Arild er klokkeklar på hva han mener pengene burde blitt brukt til.
– Det kunne for eksempel vært brukt på å ansette en kommunikasjonsrådgiver. Eller de kunne blitt brukt på et prosjekt for å forme en systematisk kommunikasjonsplan over tid, sier han.
Arild påpeker også at Nord-Norge generelt ikke sliter med omdømmet sitt som turistattraksjon, og tror dette er noe de kunne spilt videre på. Også når det er snakk om å få folk til å flytte dit.
– Jeg har ikke lyst til å kritisere folkene i GK. De fikk oppdraget, og gjør bare jobben sin. Nord-Norge har et fascinerende bra omdømme hvis vi ser på tilgangen til ressurser. Øst-Finnmark spesielt er virkelig et fruktfat med muligheter. Det kunne blitt brukt som en inspirasjonskilde. Ord har makt, og jeg synes «omdømmekampanje» høres nedlatende ut.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no