Kristin Paus og Hafslund Celsio har en stor kontrakt for å markedsføre seg selv ute på anbud, men responsen fra bransjen er ikke overstrømmende.
Kristin Paus og Hafslund Celsio har en stor kontrakt for å markedsføre seg selv ute på anbud, men responsen fra bransjen er ikke overstrømmende.

Million-pitch får kritikk: – Vi har fulgt bransjeråd

Hafslund sier de har prøvd å lære av bransjen. Responsen er at det fortsatt er et stykke igjen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er særlig dette med caseoppgaven og leveransen i denne som blir veldig uklar. Er dette en kjempejobb eller ikke? Blir det kompensert eller ikke? 

Det sier Benedikte Løvdal, daglig leder i Kreativt Forum til KOM24.

Hun spør om Hafslund Celsio ser for seg konkrete løsninger og visuelle skisser eller tenker de mer på innledende strategiske betraktninger?

Hun mener dette bør komme tydelig frem før prekvalifiseringsrunden.

I hele høst har pitching vært det heiteste temaet blant norske byråer og i oktober lanserte KF sine fire pitche-regler.

Skal finne det beste reklamebyrået for dem

I disse står det blant annet at det er forventet at leveranse, timebruk, vurderingskriterier og økonomisk størrelse på kundeforholdet er tydelig kommunisert. De skriver og at annonsøren betaler for alle deler av leveransen, som de velger å gå videre med, fra valgt byrå.

Om du vil lese pitchereglene kan du klikke her

Blant de som har anbud ute nå er Hafslund Celsio, som har lyst ut en rammeavtale som skal løpe fra 2024 til 2030.

Rammeavtalen har en årlig estimert verdi på rundt 1 – 1,5 million kroner og total estimert kontraktsverdi i løpet av seks år, medregnet opsjoner på forlengelse, blir da på omtrent seks til ni millioner kroner.

Flere i bransjen reagerer på utformingen og lurer på hvordan Hafslund Celsio skal velge ut dem som går videre fra runde èn, om man får betalt og hvor omfattende caset skal være. 

Se mer av hva Kreativt Forum sier lenger nede i saken.

Leder kommunikasjon i Hafslund Celsio, Kristin Paus, sier til KOM24 at de har prøvd å følge KFs pitcheregler i forbindelse med utlysningen.

– Vi har innhentet råd fra en del i bransjen på forhånd og har fulgt disse så godt vi kan, sier hun.

Hun forteller også at de fikk en tilbakemelding inne i Doffin på at casen burde konkretiseres litt, noe de har gjort ved å legge til en presisering. 

– Vi skal finne det reklamebyrået som passer aller best for oss. Da må vi gjennom en konkurranse for å bli godt kjent med byråene. Vi har hatt det med oss at vi vil gjennomføre konkurransen i tråd med det bransjen ønsker og de fire budene til KF, sier hun. 

Paus peker på at de har konsesjon og er dermed forpliktet til å gjennomføre en åpen byråkonkurranse. 

– Ny erfaring for oss

Hun peker på at å gjøre store innkjøp er noe de gjør veldig ofte, men dette er første gang organisasjonen som fikk nytt navn og nye eiere i fjor, skal kjøpe inn byråtjenester. 

– Det har ikke vært så mye fokus på reklame hos oss før, så det er en ny erfaring for oss også, sier hun.

For målet deres er å bli bedre kjent blant innbyggerne i Oslo.

– Vi er ganske lite kjent. Selv om vi dekker 28 prosent av oppvarmingsbehovet i Oslo, så er det få osloborgere som kjenner til oss. Mange som har fjernvarme hjemme vet ikke om det en gang. Vi har en viktig oppgave i energiforsyningen og vi skal vokse i årene framover og i den forbindelse er det viktig å få spredd det gode budskap, sier Paus. 

Første runde i konkurransen er en kvalifisering. Der kan i prinsippet alle byrå i landet være med. Da må man oppfylle visse krav, både faglig og økonomisk.

Ut fra dem som er kvalifisert skal de så velge tre til fem byrå som de skal gå videre med. 

Hvordan de skal gjøre utvelgelsen vil hun ikke gå inn på nå når konkurransen er i gang. 

– Skal lære byrået å kjenne

Deretter skal Celsio møte hvert av teamene som går videre til et arbeidsmøte på inntil 2 1/2 time. Deretter har byråene tre uker på seg til å levere casen.

– Vi har gjort en vurdering og det viktigste er at oppgaven som skal gjøres i konkurransen ikke er så omfattende, men tydelig og konkret, sier hun.

Hensikten med arbeidsmøtet er å avgrense ting. 

– Det viktigste for oss er at vi lærer byråene å kjenne. Vi må finne ut og om vi har god kjemi og at om dette er noen vi vil jobbe med og som er flinke og kreative og skjønner oss og det vi har behov for. Det tror vi er bra å gjøre i et arbeidsmøte, sier Paus.

Hun understreker at de er veldig opptatt av at dette ikke skal bli en kjempestor oppgave man skal bruke masse tid på. 

Benedikte Løvdal i KF sier det er veldig mye som er bra med måten denne pitchen er løst på, men de savner en klarere avgrensing på oppgaven og hva som faktisk skal leveres. 

– Når man først er med i en konkurranse er man med for å vinne, ellers er det ikke noen vits. Derfor er det superviktig at det er tydlige rammer for hva som vil vurderes og hva man kan levere, sier hun.

Powered by Labrador CMS