Arve Rosland (Bymiljøetaten) og Astrid Bjerkås (Helsedirektoratet) uttaler seg om pitch-føringene fra Kreativt Forum.

Offentlige aktører med blandede reaksjoner på pitch-føringene

Noen er kjent med Kreativt Forums nye regler, andre ikke.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke lanserte Kreativt Forum (KF) sine fire bud for byråkonkurranser. Formålet er å gjøre konkurransene mer kostnadseffektive for både byråer og kunder.

Styreleder i Kreativt Forum, Camilla Kim Kielland, understreket overfor KOM24 at budene angår både kommersielle og offentlige anbydere.

– Positivt

Fungerende kommunikasjonsdirektør i Helsedirektoratet, Astrid Bjerkås, skriver i en e-post til KOM24 at de kjenner til budene fra KF. Hun synes det er en positivt initiativ.

– Vi har, i tråd med lovverket, rammeavtaler med byråene som går over fire år. Prosessen med utvelgelse av byråer til rammeavtalene må nødvendigvis være omfattende, fordi de på denne måten anses som godkjente leverandører for fire år.

– Da må vi være trygge på at de kan levere på høyt nivå og tidvis med svært høyt trykk i denne perioden. Alle byråer kan levere tilbud, og vi knytter normalt til oss tre eller fire byråer på rammeavtale. Når vi lager nye kampanjer eller kommunikasjonssatsninger, utlyser vi minikonkurranser for byråene i avtalen, skriver Bjerkås.

På spørsmål om de kommer til å ta de fire budene til etterretning, svarer hun følgende:

– Vi har stor forståelse for at det er krevende for byråene å bruke så mye ressurser i en konkurranse uten å vite at de får oppdraget.

De har også sett behovet for en forenkling av konkurransene, både fordi de krever for mye ressurser fra byråene, og fordi prosessene er tidkrevende for dem selv.

– Derfor har vi satt i gang et arbeid med å gjøre leveransene mindre omfattende. I dette arbeidet har vi spurt byråene vi har avtale med om deres innspill. Vi har nylig testet ut å be om tilbud kun på kortfattet strategi uten forslag til kreativt konsept. Videre ser vi også på andre elementer som vi kan skrelle bort under alle tildelingskriteriene.

Vil bruke egne ressurser

Arve Rosland, konstituert kommunikasjonssjef i Bymiljøetaten I Oslo kommune, sier at de er svært nøkterne når det kommer til innkjøp av reklametjenester.

– Vi har ikke vært kjent med disse fire budene før nå. Vi ønsker som utgangspunkt å ha tilstrekkelig kompetanse på området selv, og så langt som mulig bruke egne ressurser. Når vi unntaksvis henvender oss til markedet, er det etter en grundig kapasitets- og kompetansevurdering i egne rekker. 

Bymiljøetaten er opptatt med å følge lovverket, men er positivt innstilt til budene fra KF.

– Vi forstår at det koster både tid, innsats og penger å delta i offentlige anbudsrunder, og det har vi stor respekt for. På generelt grunnlag er vi derfor også helt enig i at all nødvendig informasjon om oppdraget må gis slik at alle forutsetninger er på plass for at aktørene skal kunne gi et godt tilbud og være konkurransedyktige. 

Hittil har de ikke hatt noen særlige føringer på denne typenkonkurranser, utover det som følger av anskaffelsesregelverket i det offentlige.

Åpne konkurranser begrenses ikke i antall deltakere og de opererer normalt ikke med flere runder. Men de er alltid tydelige på hva som er vurderings- og tildelingskriteriene, og vurderingene de gjør er offentlige, understreker Rosland.

– Som offentlig aktør må vi samtidig følge lov og retningslinjer om offentlige anskaffelser som innebærer litt andre prosedyrer enn det som skisseres i budene til Kreativt forum.

Kjenner seg igjen

Seniorrådgiver i Utdanningsetaten i Oslo kommune, Linda Sørfjord, svarer at de kjenner seg igjen i kriteriene fra KF.

– Vi har inngått en rammeavtale med ett byrå, og har derfor ikke løpende anbudskonkurranser. Men vi er opptatt av at bestillingene våre skal være tydelig og at vi har felles forståelse for oppdraget og fremdriftsplan.

Tidligere i høst lyste de ut en ny rammeavtale for innholdstjenester.

– Her var vi spesielt opptatt av byråets oppdragsforståelse, teamets sammensetting og arbeidsmetoder. Før vi bestemte oss for byrå, valgte vi å gå videre med de tre byråene som leverte det beste tilbudet. 

– De fikk en enkelt case, der de skulle utdype hvordan de ville gå fram for å løse oppdraget. Vi fikk gode tilbakemeldinger fra flere byråer på måten vi hadde lagt opp anbudssprossen.

Powered by Labrador CMS